Ny sovevane

11. januar 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Ny sovevane

Hej Helen...

Jeg skriver til dig i desperation over min fantastiske datter. Jeg er simpelthen ved at gå ud af mit gode skind, så jeg håber du kan hjælpe...

Min datter er 27 mdr og hendes mor og jeg gik fra hinanden for 8 mdr siden. Og har egentlig indtrykket af at hun er forholdsvis ok med det.. Hun er glad og tilfreds både hos far og mor. Dvs leger og laver ballade og alt det 2 årige nu skal.. Hendes mor og jeg har været enige fra start om at hun skal ha de samme rutiner begge steder.. Og min datter har altid været nem til at få til at sove. Indtil nu.. Hold da op...

Putte ritualet ser således ud begge steder.. Nattøj ca 1945, så ind i seng og der bliver læst godnat historie.. Efterfølgende har hun altid været til at ligge. Godnat kys og så var det det... Men nu er verden vendt helt på hovedet. Ingen af os må gå fra hende. Vi skal holde hende i hånden til hun sover. Og når jeg så har holdt hende i hånden imellem 15-30 min og hun stadig er vågen har jeg forsøgt at rejse mig. Så begynder hun at græde og bliver dybt ulykkelig.

Ligsom hertil aften.. Putte ritualet var som altid, og jeg holdte hende i hånden i næsten 40 min, forsøgte så at rejse mig og hun startede med ...

Annonce

... at skrige og satte sig op. Jeg tog hende op og trøstede hende, og hver gang jeg bare nærmede mig sengen gik hun helt amok og skreg og skreg.. Det stod på i 2 timer, hvor jeg i trøstningen også gav hende vand og tog hende med ind i stuen i 10min ad gangen. Men stadigvæk skreg hun. Jeg er en kærlig far men må desværre indrømme at jeg havde svært ved at bevare fatningen til sidst, hvilket hun selvfølgelig kunne mærke.

Til sidst da kl blev 23, lagde jeg hende i sengen hvor hun skreg hjerteskærende. Jeg holdt hende nede, altså ikke med overgreb men så hun ikke kunne vende rundt, imens jeg strøg hende på panden og sang de sange jeg nu kan, for at berolige hende. Talte også sagte til hende om alt var ok og at jeg passede på hende. Hvilket jeg egentlig har sagt hele aftenen. Til sidst faldt hun i søvn af bar udmattelse tror jeg. Og jeg sidder her med følelsen af at være verden dårligste far. er så ked af jeg ikke kan være rolig i alle timerne. Men det er så svært. Ved slet ikke hvad det rigtige er når hun er sådan. Og jeg ved at hendes mor har samme problemer for tiden.. Om dagen er hun som sagt super glad og leger og alt det der...

Hvad skal jeg gøre Helen??

Hilsen Simones far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire