Svar: Sæbe

9. januar 2012

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Gitte

Man kan sagtens bruge lidt sæbe til små børn, men man skal naturligvis overveje hvad man bruger.

Sæbe bruges for at rengøre huden og fjerne bakterier og skidt. Både det synlige og det vi ikke kan se. Sæbe findes i mange udgaver og når der er tale om små børn, så er det vigtigt at være opmærksom på indholdsstoffer, pH værdi osv. Man bør som udgangspunkt vælge svanemærkede eller blomstermærkede produkter, det vil sige produkter som ikke indeholder parfume eller hormonforstyrrende stoffer.

Olie har ikke rengørende effekt som sæbe har. Olie tilfører huden ekstra fedtstof og kan virke beskyttende på huden. Men man bliver ikke ren af at vaske sig i olie, hvis man kan sige det sådan :) Man kan derfor ikke sammenligne brugen af sæbe og olie.

Det spæde barns hud har et lag af beskyttende fosterfedt. I de første par uger bør man nøjes med at bade barnet 1-2 gange om ugen, og så vidt muligt undgå brug af sæbe, creme og olie – medmindre huden bliver tør og sprækker. I så fald kan man smøre med en fed creme eller olie. Numsen vaskes med lunkent vand og lidt uparfumeret sæbe, når der er ...

Annonce

... afføring.

Der er normalt ikke behov for at man bruger cremer, sæbe, olie, shampoo osv. dagligt, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise selv, komme fingre med sovs i håret, kravler rundt og samler nullermænd op, kommer ud i vind og vejr, graver i sandkasse osv. så vil det være helt relevant at man begynder at bruge lidt sæbe og også shampoo, når man vasker barnet og vasker barnets hår.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Børn der har meget hår vil naturligt have mere brug for at få det vasket tit og vil ofte også have mere brug for at der bruges sæbe i håret, hvor børn som næsten ingen hår har ofte kan nøjes med at få håret skyllet med vand.

Med den alder jeres dreng har vil det sandsynligvis være fint at bruge lidt mild babysæbe en gang imellem og hvis han har tendens til tør hud, vil det også være fint at I varierer med babyolie eller smører med en fed creme. Og brug af shampoo afhænger helt af hvor meget hår han har og hvor snavset du synes det bliver ... Der er naturligvis forskel på om man har 1 cm hår eller om man har 10 cm lange rottehaler ... :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig