Svar: Sæbe
9. januar 2012
Alder:
13 mdr.
Kære Gitte
Man kan sagtens bruge lidt sæbe til små børn, men man skal naturligvis overveje hvad man bruger.
Sæbe bruges for at rengøre huden og fjerne bakterier og skidt. Både det synlige og det vi ikke kan se. Sæbe findes i mange udgaver og når der er tale om små børn, så er det vigtigt at være opmærksom på indholdsstoffer, pH værdi osv. Man bør som udgangspunkt vælge svanemærkede eller blomstermærkede produkter, det vil sige produkter som ikke indeholder parfume eller hormonforstyrrende stoffer.
Olie har ikke rengørende effekt som sæbe har. Olie tilfører huden ekstra fedtstof og kan virke beskyttende på huden. Men man bliver ikke ren af at vaske sig i olie, hvis man kan sige det sådan :) Man kan derfor ikke sammenligne brugen af sæbe og olie.
Det spæde barns hud har et lag af beskyttende fosterfedt. I de første par uger bør man nøjes med at bade barnet 1-2 gange om ugen, og så vidt muligt undgå brug af sæbe, creme og olie – medmindre huden bliver tør og sprækker. I så fald kan man smøre med en fed creme eller olie. Numsen vaskes med lunkent vand og lidt uparfumeret sæbe, når der er afføring.
Der er normalt ikke behov for at man bruger cremer, sæbe, olie, shampoo osv. dagligt, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise selv, komme fingre med sovs i håret, kravler rundt og samler nullermænd op, kommer ud i vind og vejr, graver i sandkasse osv. så vil det være helt relevant at man begynder at bruge lidt sæbe og også shampoo, når man vasker barnet og vasker barnets hår.
Børn der har meget hår vil naturligt have mere brug for at få det vasket tit og vil ofte også have mere brug for at der bruges sæbe i håret, hvor børn som næsten ingen hår har ofte kan nøjes med at få håret skyllet med vand.
Med den alder jeres dreng har vil det sandsynligvis være fint at bruge lidt mild babysæbe en gang imellem og hvis han har tendens til tør hud, vil det også være fint at I varierer med babyolie eller smører med en fed creme. Og brug af shampoo afhænger helt af hvor meget hår han har og hvor snavset du synes det bliver ... Der er naturligvis forskel på om man har 1 cm hår eller om man har 10 cm lange rottehaler ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske