Svar: Misfarvede tænder

6. januar 2012

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære S

Din dreng er 14 måneder nu og behøver normalt ikke længere at få jerndråber. Det anbefales at give D-vitamin de første 2 år, men jern gives de første 12 måneder.

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn får dagligt tilskud af jern for at modvirke anæmi men også for at sikre barnet optimal jernstatus ved udgangen af første leveår. Udover at barnet får et dagligt jerntilskud skal barnets behov for jern også dækkes via en varieret kost, der naturligt skal indeholde fødevarer som kød, fisk, fjerkræ, indmad osv.

Børn der ernæres med modermælkserstatning og som får mindst 400ml mme dagligt vil være dækket ind med jern den vej igennem og skal derfor normalt ikke have tilskud af jern derudover.

Jerndråber gives normal bedst sammen med lidt frugtmos, da det vil fremme optagelsen af jernet. Samtidig vil risikoen for at jerndråberne farver tænderne ...

Annonce

... være mindre, når jernet gives i mos.

Med mindre jeres læge har ordineret noget andet, så har din dreng altså ikke længere behov for jerntilskud og I kommer derfor ud over problemet med tænderne. Du fortæller også at han får en flaske med mme at sove på og han får jo også jern derigennem, så han lyder til at kunne stoppe med jern :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til flasken, så har han faktisk også en alder nu, hvor det anbefales at du trapper denne ud. I stedet kan han få en godnatgrød og en kop mælk og en godnathistorie inden han skal sove. Det er tid til at I indfører et nyt putteritual.

Vælger du at bibeholde flasken lidt endnu så bør han få den før han får børstet tænder, så han ikke har mælkesukker liggende omkring mælketænderne om natten ... Men et nyt ritual vil være en rigtig god idé :)

Så tid til forandring hos jer :) rigtig meget held og lykke med det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2