Svar: Misfarvede tænder
6. januar 2012
Alder:
14 mdr.
Kære S
Din dreng er 14 måneder nu og behøver normalt ikke længere at få jerndråber. Det anbefales at give D-vitamin de første 2 år, men jern gives de første 12 måneder.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn får dagligt tilskud af jern for at modvirke anæmi men også for at sikre barnet optimal jernstatus ved udgangen af første leveår. Udover at barnet får et dagligt jerntilskud skal barnets behov for jern også dækkes via en varieret kost, der naturligt skal indeholde fødevarer som kød, fisk, fjerkræ, indmad osv.
Børn der ernæres med modermælkserstatning og som får mindst 400ml mme dagligt vil være dækket ind med jern den vej igennem og skal derfor normalt ikke have tilskud af jern derudover.
Jerndråber gives normal bedst sammen med lidt frugtmos, da det vil fremme optagelsen af jernet. Samtidig vil risikoen for at jerndråberne farver tænderne være mindre, når jernet gives i mos.
Med mindre jeres læge har ordineret noget andet, så har din dreng altså ikke længere behov for jerntilskud og I kommer derfor ud over problemet med tænderne. Du fortæller også at han får en flaske med mme at sove på og han får jo også jern derigennem, så han lyder til at kunne stoppe med jern :)
Med hensyn til flasken, så har han faktisk også en alder nu, hvor det anbefales at du trapper denne ud. I stedet kan han få en godnatgrød og en kop mælk og en godnathistorie inden han skal sove. Det er tid til at I indfører et nyt putteritual.
Vælger du at bibeholde flasken lidt endnu så bør han få den før han får børstet tænder, så han ikke har mælkesukker liggende omkring mælketænderne om natten ... Men et nyt ritual vil være en rigtig god idé :)
Så tid til forandring hos jer :) rigtig meget held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske