Svar: Ble og drengebørn
16. december 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Du har bestemt ikke gjort noget forkert og det er rigtig godt at du skriver :)
Det anbefales at man ikke forsøger at trække forhuden tilbage på små drengebørn. I de første år, vil åbningen i forhuden være for lille til at den kan trækkes tilbage og derudover vil foruden og hovedet på tissemanden være vokset let sammen.
I takt med at drengen bliver ældre, så bliver forhuden mere løs og hos de fleste vil forhuden efterhånden kunne trækkes tilbage uden problemer. Dette sker ofte når drengen er mellem 3-6 år og de fleste drenge vil selv opdage, når de kan trække forhuden tilbage. På dette tidspunkt vil det være relevant at tale med din dreng om, at han skal begynde at være ekstra omhyggeligt med hygiejnen, når han vasker sig.
Hvis man forsøger at trække forhuden tilbage og kan mærke at det ikke lige lader sig gøre, at der er modstand, så skal man lade være. Man risikerer at lave små rifter i forhuden, som kan føre til dannelse af arvæv og dermed faktisk være med til at give en rigtig forhudsforsnævring (fimose).
Når du vasker din dreng, så skal du være opmærksom på at vaske rundt om tissemanden og rundt om pungen. Sidder der afføring på spidsen af tissemanden skal dette naturligvis fjernes og du må gøre det så godt du kan, uden at trække forhuden mere tilbage end den nu engang kan.
Det vil være en rigtig god idé at lade tissemanden ligge nedad, når du giver din dreng ble på. Det sikrer at han tisser i bleen og ikke tisser op af sin mave og samtidig er det ikke lettere for ham at tisse opad, tværtimod :)
Håber du kan bruge dette videre og at du hermed er blevet lidt rolig :)
Rigtig glædelig jul til dig og familien :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske