Brev:
Vil ikke sove uden bryst i munden
16. december 2011
Alder:
5 mdr.
Vil ikke sove uden bryst i munden
Kære Helen.
Vi har en søn på 5 mdr., som er en frisk og glad (og temperamentsfuld (-: ) lille dreng, som altid charmerer sig ind på sine omgivelser.
Vi er for 14 dage siden begyndt at give ham lidt risgrød midt på dagen, og han elsker det, men det udgør endnu ikke et helt måltid. Han har aldrig været så god til at sove selv (f.eks. skal barnevognen helst vippes lidt, og han ville aldrig bare kunne lægge sig til at sove på legetæppet, hvis han blev træt). Men han er efter en del træning blevet god til at sove i barnevognen i løbet af dagen - 1,5 time om formiddagen, 1,5 time til middag og 1 time om eftermiddagen, og det kræver som sagt blot, at vi vipper lidt med vognen. Dette er dog helt ok. Det generer os ikke. Da han var helt lille, lå han for det meste og sov på os i løbet af dagen, så han er helt sikkert et barn, der har haft brug for meget tryghed.
Vores problem er, at han kun vil sove om aftenen/natten med brystet i munden (Han sover imellem os i dobbeltsengen, hvilket er fint nok.) Vi vil imidlertid meget gerne lære ham at sove selv uden brystet i munden, da vi, mor og far, ikke har noget tid alene sammen, da mor er nødt til at gå i seng, når vores søn er træt (Og hun kan ikke trække brystet ud, når han sover, og forlade sengen – enten vågner han med det samme, ellers søger han efter brystet efter et kvarter, og når det pludselig er væk, bliver han selvfølgelig hysterisk).
Vi prøvede for ca. tre uger siden at svøbe ham og så putte ham i tremmesengen. Når han så græd for meget, tog vi ham op, fik ham til at falde til ro og prøvede på at lægge ham igen. Som regel blev han hysterisk, inden han ramte madrassen. Efter en uge med 3 timers gråd hver aften og en søn, der var så hæs, at han næsten ikke kunne græde, droppede vi det igen.
Vi har også forsøgt, at mor sover i stram T-shirt, at han sover ved siden af far, at lirke brystvorten ud lige inden han falder i søvn, osv. Synes snart vi har prøvet alt. Alt ender med en meget ked lille dreng. Det skal lige siges, at han hverken bruger sut eller flaske, så en sut kan ikke erstatte brystet. Ej heller er han tilfreds med en sutteklud eller lignende. Så hvordan lærer vi ham at sove uden at have brystet i munden om natten? Vi skifter ham minimum 1 gang hver nat. Dette sker vel formentlig også som følge af, at han har brystet i munden hele natten og derfor spiser mere end han behøver??
Han har i de sidste tre måneder haft blod i afføringen og har været igennem en kikkertundersøgelse og fået taget en masse prøver, men lægerne er fuldstændig på bar bund. De kan kun se, at der er en masse små blærer på tyktarmen. De kan blot sige, at han ikke har nogle af de kendte og mest farlige infektioner, og at det bedste for ham er, at betændelsestilstanden forsvinder af sig selv. Han tager fint på og trives og lader ikke til at have ondt, så de er ikke så nervøse for det, og umiddelbart har det ikke noget at gøre med vores ammeproblem, men nu ved du det.
Vores egen sundhedsplejerske er ikke helt så god, som vi havde håbet på, så det er ikke mange oplysninger, vi får af hende, men vi vil jo gerne hjælpe ham i sin udvikling og er ikke helt sikre på, hvordan vi bør udfordre ham (udover at lægge ham på maven mest muligt i de vågne timer). Har du nogen gode øvelser, som vi bør lave med ham for at være sikre på, at han kan følge med fysisk?
Vores dag ser ca. sådan ud, hvis det skulle være relevant:
8.00 – 8.30 Vågner og ligger og hygger i sengen.
8.30 – 9.00 Tøj på, lege med mor og far.
9.00 – 10.30 Ammes, formiddagslur.
10.30 – 12.30 Hygge (enten på legetæppe eller i mors/fars arme).
12.30 – 14.00 Ammes, middagslur.
14.15 – 14.30 Grød efterfulgt af amning.
14.30 – 16.30 Hygge (enten på legetæppe eller i mors/fars arme).
16.30 – 17.30 Amning til at falde til ro på (her spiser han kun meget lidt), eftermiddagslur.
17.30 – 19.30 Hygge (enten på legetæppe eller i mors/fars arme).
19.30 – 20.00 Nattøj på, læse godnathistorie i sengen mens han sidder med sin tandbørste.
20.15 – 21.00 Ammes (falder i søvn med bryst i munden).
21.00 – 21.30 Vågner og er helt frisk og glad.
21.30 – 8.00 Amning til at falde til ro på (Falder i søvn med bryst i munden og sover til næste morgen med brystet i munden, dog afbrudt af 1 eller 2 bleskift).
Vi håber, at du kan hjælpe os. God jul!
Med venlig hilsen
forældrene til et brystbarn med stort b.