Svar: Flytning igen
14. december 2011
Alder:
3 år
Kære lille familie
Det lyder som om at I trives bedst i byen og det har gjort jer klogere og det har lært jer mange ting, at I har forsøgt "livet på landet". Det er jo ærlig snak at sige at det ikke er jer og at I derfor vælger at flytte igen.
Og ja - jeres dreng vil naturligt skulle skifte institution - igen, og ja det er naturligvis hårdt. Men stadig er det vigtigste at hans forældre trives, har det godt og er glade. Og netop når "harmonien og roen sænker sig i det lille hjem", så vil jeres overskud til at tage sig ham og en eventuel reaktion naturligvis også være der. Så hvis han bliver meget ked af det, føler det meget stressende at skulle forholde sig til nye børn og nye voksne, nye regler osv. så vil I være der og være der for ham - og det betyder alt.
Venskaber behøver ikke slutte med det samme og hvis han har en rigtig god ven fra børnehaven, så er der ingen der siger at de to ikke stadig kan holde kontakt. Hvor meget der så på sigt bliver ud af det, må tiden vise, men lad muligheden stå åben. Det kan være dejligt at have en man kan sende et postkort til, når man er ude at rejse, at have en som man en gang imellem lige mødes med et par timer og leger med - en som er helt uden for den hverdag man normalt har. Og måske vil han have en sådan ven i børnehaven, som ender med at være der længe. Og måske vil det venskab ebbe ud, i takt med at han får nye venner og skaber nye sociale kontakter, bliver ældre osv.
At vente til han skal i skole er der ingen idé i. Der sker så meget i de næste år. Det kan sagtens være at bedste-vennen pludselig flytter, har forældre der skal skilles osv. så det venskab I troede skulle være fra børnehaven og videre i skolen, ja det bliver ikke til noget.
I er nødt til at tage udgangspunkt i hvad der vil være bedst for jeres dreng og jeres familie lige nu og det er det I gør. Fremtiden bringer så meget og der vil naturligvis også være en ny og god børnehave, der hvor I flytter hen :)
Og ja - nogle gange er det bedst at man som forældre og bedsteforældre ikke bor tæt dør om dør, men bor længere fra hinanden ... En hård måde at I har opdaget det på, men det kommer I også igennem - vil dog lige sige at det er fuldstændig uacceptabelt med en hund, der flere gange har bidt jeres søn!
Knus herfra og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske