Nattesøvn og vil ikke bruge sut

14. december 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Nattesøvn og vil ikke bruge sut

Kære Helen.

Vi har en søn på 7 måneder, som har problemer med at falde i søvn om aftenen og sove i løbet af natten.

Dagen forløber således:

• Vågner ved 7-8 tiden og får grød.
• Ved 9-10 tiden får han en lille tår, hvis han vil og bliver puttet i sin barnevogn uden for. Her sover han som regel 1-2 timer
• Ved 11.30-12 tiden er det tid til grød, og da jeg prøver at slippe for nogle af amningerne får han modermælkserstatning i kop til grøden.
• Ved 13.30-14 tiden bliver han puttet i barnevognen, han får ikke noget at drikke her, da jeg tidligere har forsøgt med både flaske og amning, men han har ikke været sulten, så den er blevet skåret bort. Så sover han 1-2 timer.
• Klokken ca. 15.30-16 er det tid til kartoffel/grøntsagsmos, vi er så småt begyndt også at give ham kød/fisk eller æg til.
• Når vi selv skal have aftensmad omkring klokken 18-18.30 får vores søn lidt af vores mad.

Herefter kører det helt af sporet, og jeg ved ikke hvad jeg skal stille op. Silas virker som regel træt omkring 18-18.30 tiden, jeg har i en periode prøvet at putte ham på dette tidspunkt, men han har ikke sovet mere end ½-1 time og er så vågnet igen og har været lidt svær at få til at sove. Jeg er derfor gået over til, at amme ham i søvn omkring kl. 17.30-18, så han lige får en lille lur der, og så har vi lagt ham til at sove ved 20-21 tiden, hvor det virker som om søvnen bider bedre fast, han sover dog stadig ikke længe ad gangen, men er lettere at få til at sove videre.

Jeg har gået meget op i at indføre putteritualer fra starten for netop ikke, at skulle stå i den situation, vi gør. Hans far gør ham putteklar, og vores søn har en bamse med melodi, som bliver spillet, mens han bliver skiftet for natten, og den bliver kun brugt den ene gang i løbet af dagen. Så har jeg ammet og lagt ham i seng, sunget sang og sagt godnat. Det fungerede godt i starten.

Min mand og jeg har et princip med, at vores søn ikke skal græde sig i søvn, så hvis han er blevet ked af det, har vi taget ham op, trøstet ham og lagt ham igen. Er det ikke lykkedes efter nogle gange, er han kommet med ind i stuen og først puttet senere eller er faldet i søvn på mig og derefter lagt i sin seng. Når han så vågnede første gang kom han over i vores seng, hvor han blev ammet, og der blev han som regel resten af natten, hvis jeg var faldet i søvn inden, at han var færdig med at spise.

Der var begyndt at komme en god periode, hvor han kunne falde i søvn af sig Men for 3-4 måneder siden stoppede det, og jeg har siden ventet på en god periode. Efterhånden er det blevet til, at han kun vil falde i søvn, hvis han bliver ammet og ligger i vores seng. Jeg vil gerne have ham ud af vores seng og over i hans egen, men aner ikke hvordan. Ingen af os får sovet særlig meget, og jeg fik nok, da han for en måned siden vækkede mig tre gange på en time for at ligge og hyggesutte.

Jeg fik købt en tremmeseng til ham, for jeg tænkte, at der skulle noget helt nyt til, og så skulle vi starte forfra. Den blev sat op inde hos os, og han blev ammet i søvn og lagt i sin seng. Når vi så skulle i seng nogle timer senere vågnede han som regel kort tid efter. Min teori var, at det var fordi vi vækkede ham, så ind på hans eget værelse med sengen. Jeg ammede ham på hans værelse, og lagde ham over, mens han halvsov, men han åbnede lige øjnene, da han blev lagt og sov så videre. Alligevel vågnede han 1-2 timer senere.

Besluttet som jeg var på, at der skulle laves om på soveritualerne, og han skulle ud af vores seng, så sad jeg trofast ret op og ned og ammede igen, herefter kunne der gå en time, og så vågnede han igen, og jeg sad igen i stolen. Som regel når jeg havde gjort det et par gange, og klokken ikke var mere end 2, så kom han til sidst med i seng, for jeg kunne ikke sidde oprejst længere. Jeg ...

Annonce

... har også forsøgt ikke at amme, men bare holde om ham og vugge ham og prøve at få ham til at sutte på sutten, men det resulterer de fleste gange i hyl og skrig.

For en måneds tid siden fik jeg besøg af sundhedsplejersken som sagde, at vi skulle starte med at fokusere på maden om dagen, hvilket vi har gjort, og han er nu oppe på 3-4 måltider i løbet af dagen + amning/flaske. Efter også at have læst din bog og hans alder, tænkte jeg, at han måtte ind til os igen, så tilbage med sengen, for tryghed skulle han da have.

Jeg har prøvet at stille hans seng helt op af vores, så jeg har kunnet holde ham i hånden, jeg har nusset, aet, vugget med mere uden held. Han bliver efterhånden helt hysterisk, når han ligger i sin seng og er ved at falde i søvn. Jeg har prøvet at lade ham blive alligevel, for sundhedsplejersken sagde, at det var den eneste udvej, og det ville tage 1½-2 timer med skrig og skrål. Men når der er gået 10-15 min., og han bare bliver mere og mere ked af det og desperat at se på, så kan jeg ikke holde det ud længere, og han kommer op i armene. Jeg har så prøvet, når han er kommet ned i gear igen, at ligge ham tilbage, men han starter næsten inden han lander på madrassen med at skrige, og til sidst er han næsten utrøstelig.

Så som situationen er nu, er min mand flyttet permanent ind på sofaen, og mig og den lille ligger i sengen. Efter han har fået mere mad i løbet af dagen, har jeg trods alt lagt mærke til, at han ikke har brug for mad om natten, han kan sagtens sove en del flere timer sammenhængende, ved siden af mig, og når han vågner sutter han kun et par gange og ligger sig til at sove igen. Jeg går og ligger an til endnu engang, at jeg må have ham over i hans egen seng, problemet er bare, at når han vågner, er den eneste måde, jeg kan få ham til at sove videre på ved at amme ham.

Jeg har overvejet at skrue ned for amningen og gå over til flaske til nogle af gangene, blandt andet har jeg i perioder forsøgt at give ham flaske som en del af putteritualet, hvilket han også har syntes var fint nok, han er bare vågnet, når jeg har lagt ham fra mig, og så skulle han ammes, og så var jeg lige vidt.

I forbindelse med at vi skulle give mere mad i løbet af dagen, fik jeg også at vide, at hvis vores søn vågner alt fra klokken 6 og frem, så kan det kaldes morgen. Jeg er meget i tvivl, om jeg skal tage ham op, når han vågner klokken 6, for han vågner ikke og er frisk, han ligger og klynker og møver rundt, som han også gør om natten. I starten stod jeg op med ham der, men han begyndte som regel at græde, fordi han slet ikke var vågnet ordentligt og egentlig hellere ville være ammet lidt og sovet videre. Grunden til vi skulle stå op der var for, at han skulle have nok appetit til morgenmaden, men jeg stod bare med et barn, der var klar til sin første lur klokken 8 og så var hele dagsprogrammet, som ellers kører fint, skubbet fuldstændig af sporet.

Efter en meget lang periode uden sammenhængende søvn og efterhånden mange ideer til, hvad der skal gøres og hvordan, men uden at det virker, så ved jeg snart ikke hvilket ben jeg skal stå på, og hvor jeg skal starte og slutte. Et meget langt brev for nogle få spørgsmål:

• Er der virkelig ingen anden udvej, end at han skal tude i 1½-2 timer og hvad skal jeg gøre om natten, når han vågner og alle andre børn får en sut til at sove videre på, skal han så ligge og græde 1½-2 timer igen, det kan jeg slet ikke klare.

• Hvordan får jeg ham over i hans egen seng?

• Er der en smart måde at lære ham at bruge sut? Han har sutteklud, hvor der er sat en sut fast. Den er han rigtig glad for i barnevognen om dagen og kan selv finde ud af at komme sutten i munden, hvis han har brug for det, men er det indenfor og om aftenen/natten vil han hverken have sutteklud eller sut.

Kærlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2