Svar: Godnatlæsningsbog
11. december 2011
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Med den alder jeres datter har, vil det være rigtig fint at læse lidt for hende, når hun skal sove, ligesom I også kan synge en sang.
Bøger der er gode til godnatlæsning er små bøger, som ikke indeholder alt for meget tekst. Det skal være små sætninger, som er lette at forstå og hvor der samtidig er et billede der viser det I taler om.
Da mine piger var små, var de f.eks. glade for en bog der hed Bamse. Den handlede om en brun bamse og der stod f.eks. "Her er Bamse, han er brun" - og så var der et billede af den brune bamse. "Bamse har et par blå bukser med seler" - og så var der et billede af bamse med blå bukser". "Bamse har en lille seng han sover i" - og så var der et billede af sengen. "Her ligger bamse og sover i sin seng" - og så var der billede af bamse i sengen osv., - en tekst og et billede på hver side.
Altså helt små korte sætninger, så I læser op, viser billeder, læser og viser billeder og hele tiden inddrager jeres datter i det I læser og så hun kan følge med.
Også bøger med billeder fra hverdagen, ting hun kender og hvor I så selv kan fortælle en historie, gerne om hende selv. Der var en gang en pige, som hed ... Hun havde en sut og hun elskede sin sut - og så viser du hende billedet af sutten i bogen, som er fotograferet. Hun havde også en bamse, det var en blød bamse og igen viser du så billedet af bamse i bogen og I kikker naturligvis også samtidig på bamsen, som hun har med sig i sengen osv.
Igen tale om en helt simpel billedbog, hvor det er dig, der styrer fortællingen og inddrager hendes hverdag, så noget af dagen også på den måde bearbejdes.
Håber du kan bruge dette til at finde et par titler ... prøv at gå en tur på biblioteket og se om ikke du der finder noget der kan bruges :)
Rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske