Svar: Jern, lære at gå, sprog, rød numse
13. november 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Dejligt at det er gået så fint med at stoppe amning og det er rigtig godt at du nu giver flaske to gange dagligt.
Din dreng skal have mindst 400ml mme dagligt, for at være dækket ind med jern. Via flaskerne får han 200 + 140 ml - altså 340 ml i alt og det er ikke nok. Du kan evt. give ham mme af en kop sammen med grøden om morgenen og også bruge mme i grød og mos, for på den måde at få hans indtag op på mindst 400ml. Men hvis han ikke får de 400ml dagligt, så bør han få dagligt jerntilskud. Og det er fult tilskud af jern han skal have - også selvom han får 350ml mme.
Ost er også en god kilde til kalk og han må gerne få ost af forskellig slags. Sovs til maden er også en måde at få mælk på - i alt bør han få 500ml mælk dagligt, hvoraf de 400ml så bør være mme. Resten kan være komælk eller komælksprodukter.
Det at lære at gå har forskellige faser, hvor nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det:
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som du kan se er det altså en proces, som din lille dreng skal igennem og der er som sagt forskel på børn. Din dreng er rigtig godt igang og det er helt naturligt at han stadig har brug for tid - han er kun 10 måneder gammel og han godt på vej :)
Sprogligt lyder han også til at være fint me:
Omkring 8 måneder: Barnet vil ofte begynde at tale i stavelse, det vil sige begynde at sige ma-ma, da-da, ba-ba og lignende og ord som ma-ma eller mam-mam vil i denne alder blive brugt i betydningen "jeg er sulten" eller "jeg er tørstig".
Omkring 10 måneder: Barnet vil ofte kunne forstå en sproglig opfordring, når man siger "vinke", så vinker barnet, når man siger "Hvor stor er du?" så vil barnet række hænderne over hovedet og strække sig op.
Omkring 12 måneder: Barnet begynder at pege på genstande, som det gerne vil have fat i, genstande som det gerne vil have du ser på. Barnet kan f.eks. pege og sige "de?" eller "a de?" i betydningen 'se mor, hvad er det' og når man så svarer 'det er en bold', så vil barnet forsøge at efterligne ordet bold og sige f.eks. "bå" eller lignende.
Omkring 14 måneder: Barnet begynder at følge en sproglig opfordring - det kan f.eks. være at klappe i sine hænder, når du viser hvordan og sige "klappe". Det kan også være at kaste med en bold, hvis I sidder på gulvet og kaster den mellem hinanden.
Barnet begynder i denne alder også at pege på en bil og sige "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger "de" i stedet for se.
Omkring 16 måneder: Barnet begynder at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte "bar" og mor som "maaa" eller "mo".
Barnet begynder også at forstå et nej, vil stadig en gang imellem overhører det fordi udforskningstrangen er for stor, men det ved godt at hvad nej betyder. I denne alder vil de fleste børn kunne forstå ca 70 ord - de udtaler dem ikke selv, men forstår hvad man siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder: Sproget tager mere og mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv.
Med hensyn til de røde, hudløse baller, så vil jeg anbefale dig at du prøver med en inotyolsalve. Det er en salve du køber på apoteket og den skal bruges som en "behandling". Det vil sige at du skal bruge den her hvor din dreng er helt hudløs og når numsen heler op, så skifter du til en anden salve.
Du skal være opmærksom på om han kan have fået en svampeinfektion, i givet fald skal den behandles med f.eks. Brentan...
Du kan også forsøge med kogtvands-klude. Det er et gammelt husmoderråd netop til røde barnenumser.
Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.
Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synligt er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående på puslebordet. Så kan du lave en ny portion klar hver dag.
Der bruges ikke nogen form for salve eller creme sammen med kludene og det er vigtigt at skifte kludene, smide ud og lægge nye på ved hvert bleskift.
Sørg for at skifte bleen hyppigt, sørg for at vaske ham med en mild uparfumeret sæbe - du må gerne bruge en sæbe beregnet til intimvask, så pH´en er hudvenlig. Lad også numsen lufttørre, blæs evt. med en føntørrer, men pas på at det ikke bliver for varmt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske