Jern, lære at gå, sprog, rød numse

13. november 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Jern, lære at gå, sprog, rød numse

Kære Helen,

Nu har jeg nogle spørgsmål til dig igen.

B er nu 10,5 måned gammel og er for det meste en glad dreng.
Amningen sluttede for 6 dage siden - han efterspurgte det mindre og mindre - og dermed var der mindre mælk. Siden har var 8 måneder gammel har han fået en flaske MME kl. 22.30 inden vi går i seng og han er rigtig glad for denne flaske. Tidligere ammede jeg ham kl. 19.30 inden sengetid, men fra den dag jeg sluttede amningen- indførte vi også en flaske kl. 19.30. Han drikker omtrent 140 ml kl. 19.30 og knap 200 ml kl. 22.30.

Han får sødmælk over sin havregrød om morgenen og en kop sødmælk i løbet af dagen. Han er begyndt af afvise sin youghurt kl. 15 så istedet får han frugtgrød eller øllebrød samt brød ved siden af og frugt.

Men får han for lidt mælk? Og skal jeg forstætte med jern?

Lige et udviklingsspørgsmål:
B begyndte at møve sig frem da han ...

Annonce

... var 5.5 måned, han kravlede da han var knap 7 måneder og rejste sig op af møbler da han var 8 måneder. Vi troede at han ville gå tidligt, men han går ikke endnu. Han bruger sin gåvogn flittigt og går fint med den. Skal vi træne med ham eller lade ham klare det selv?

Sprogligt siger han ikke noget endnu, andet end babababa dadada mamama. Han klapper når vi siger klappe og vinker når vi siger vinke. Han begyndte at pege for 1 uge siden. Er han godt med i udviklingen?

For 1 uge siden blev han syg med tynd mave og havde i 5 dage afføring 6-8 gange dagligt. Han har aldrig haft rød eller irriteret numse før - men jeg skal love for at han har fået det nu. Vi smører ham hyppigt med zinksalve - men er der andet vi kan gøre? Det har været så slemt at han har fået smårifter og blødt på indersiden af balderne - det er såååå smertefuldt for ham og os :-(

Tak for tilbagemelding :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"