Svar: Uhyggelig tandbørstning

7. november 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Pernille

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har læst flere af mine bøger og været glad for dem :)

Du skriver at din dreng har misfavninger på fortænderne og at du har haft ham til tandlægen. Du skriver også at du fornemmer, at han måske har ondt i sine tænder ... Hvad har tandlægen sagt? Og er din dreng blevet undersøgt grundigt af tandlægen, måske på en måde, hvor han oplevede det ubehageligt og måske derfor er så ked af det nu?

Det er vigtigt at du forsøger at gøre ham så tryg ved situationen som muligt og jeg tænker at du skal prøve at lave helt tandbørstnings-seancen ny. Det skal foregå stille og roligt, og du skal bevare roen og lade ham mærke at det er okay. Du ved godt at han ikke vil og ikke bryder sig om det, men du gør det stille og roligt og hjælper ham igennem det. Sæt ...

Annonce

... gerne ord på dette, sammen med ham, så du trøster og beroliger og forsikrer ham igen og igen om, at du vil hjælpe ham.

Lad det evt. foregå på sofaen i stuen eller i din seng, hvor han kan ligge med hovedet i dit skød eller du kan være ved siden af ham. Sig til dig selv at lige nu handler det om at gøre ham tryg og at han behøver ikke få børstet alle tænderne på en gang. Børst tænder morgen og aften og sørg for at børste lidt forskellige steder, så han stille og roligt vænner sig til det og accepterer det, så det ikke er så slemt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jo mere tryg han bliver ved det, jo grundigere kan du være, men det er vigtigt at du lige nu har fokus på trygheden fremfor grundigheden - netop for at det på sigt skal lykkes uden en masse gråd og uden at det bliver til en kamp.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger