Svar: Uhyggelig tandbørstning
7. november 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har læst flere af mine bøger og været glad for dem :)
Du skriver at din dreng har misfavninger på fortænderne og at du har haft ham til tandlægen. Du skriver også at du fornemmer, at han måske har ondt i sine tænder ... Hvad har tandlægen sagt? Og er din dreng blevet undersøgt grundigt af tandlægen, måske på en måde, hvor han oplevede det ubehageligt og måske derfor er så ked af det nu?
Det er vigtigt at du forsøger at gøre ham så tryg ved situationen som muligt og jeg tænker at du skal prøve at lave helt tandbørstnings-seancen ny. Det skal foregå stille og roligt, og du skal bevare roen og lade ham mærke at det er okay. Du ved godt at han ikke vil og ikke bryder sig om det, men du gør det stille og roligt og hjælper ham igennem det. Sæt gerne ord på dette, sammen med ham, så du trøster og beroliger og forsikrer ham igen og igen om, at du vil hjælpe ham.
Lad det evt. foregå på sofaen i stuen eller i din seng, hvor han kan ligge med hovedet i dit skød eller du kan være ved siden af ham. Sig til dig selv at lige nu handler det om at gøre ham tryg og at han behøver ikke få børstet alle tænderne på en gang. Børst tænder morgen og aften og sørg for at børste lidt forskellige steder, så han stille og roligt vænner sig til det og accepterer det, så det ikke er så slemt.
Jo mere tryg han bliver ved det, jo grundigere kan du være, men det er vigtigt at du lige nu har fokus på trygheden fremfor grundigheden - netop for at det på sigt skal lykkes uden en masse gråd og uden at det bliver til en kamp.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske