Svar: Vrøvl med maven?
6. november 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Karina
Børn der udelukkende ammes kan godt have lang tid mellem deres afføringer. Det skyldes at de optager al næring fra mælken og der således ikke er nogle affaldsstoffer der kommer ud .. børn der får flaske, bør dog have afføring en gang i døgnet.
Førhen i tiden sagde man at børn der blev ammet ikke kunne blive forstoppet. Det er ikke helt rigtigt og nogle gange kan det være nødvendigt at give ammebørn afføringsmiddel. Ofte anbefales laktulose og der må gives 1 ml pr kg. barnet vejer. Det vil sige at hvis din datter vejer f.eks. 4 kg, så kan hun få 4 ml i døgnet. Ofte er det en fordel at give det over to doser, så hun får 2 ml morgen og 2 ml aften. Mængden kan justeres lidt op og ned efter behov, du kan evt. starte med 1 ml og se om hun reagerer på dette.
Laktulose skal kun gives, hvis din datter virker påvirket af ikke at have afføring eller hvis der går meget lang tid. Nogle børn har mellem 10-14 dage mellem deres afføringer og det er helt okay, hvis barnet trives med det. Men hvis barnet tydeligt har ondt i maven, trækker sig sammen, græder, presser og ofte også virker irriteret, når det spiser, fordi maden har svært ved at komme igennem systemet - ja så bør barnet behandles.
Er du i tvivl om din datter har forstoppelse, så tal altid med jeres læge omkring det. Og ja - du kan godt forvente at der kommer en hel del ud, næste gang hun har afføring :)
Det lyder som om at der hos jer er gået rigtig lang tid og hvis hun ikke har haft gang i maven, når jeg svarer dig i dag, så synes jeg du skal drøfte det med jeres læge under alle omstændigheder :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske