Svar: Vrøvl med maven?

6. november 2011

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Karina

Børn der udelukkende ammes kan godt have lang tid mellem deres afføringer. Det skyldes at de optager al næring fra mælken og der således ikke er nogle affaldsstoffer der kommer ud .. børn der får flaske, bør dog have afføring en gang i døgnet.

Førhen i tiden sagde man at børn der blev ammet ikke kunne blive forstoppet. Det er ikke helt rigtigt og nogle gange kan det være nødvendigt at give ammebørn afføringsmiddel. Ofte anbefales laktulose og der må gives 1 ml pr kg. barnet vejer. Det vil sige at hvis din datter vejer f.eks. 4 kg, så kan hun få 4 ml i døgnet. Ofte er det en fordel at give det over to doser, så hun får 2 ml morgen og 2 ml aften. Mængden kan justeres lidt op og ned efter behov, du kan evt. starte med 1 ml og se om hun reagerer på dette.

Laktulose skal kun gives, hvis din datter ...

Annonce

... virker påvirket af ikke at have afføring eller hvis der går meget lang tid. Nogle børn har mellem 10-14 dage mellem deres afføringer og det er helt okay, hvis barnet trives med det. Men hvis barnet tydeligt har ondt i maven, trækker sig sammen, græder, presser og ofte også virker irriteret, når det spiser, fordi maden har svært ved at komme igennem systemet - ja så bør barnet behandles.

Er du i tvivl om din datter har forstoppelse, så tal altid med jeres læge omkring det. Og ja - du kan godt forvente at der kommer en hel del ud, næste gang hun har afføring :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det lyder som om at der hos jer er gået rigtig lang tid og hvis hun ikke har haft gang i maven, når jeg svarer dig i dag, så synes jeg du skal drøfte det med jeres læge under alle omstændigheder :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla