Svar: Navlehygiejne
1. november 2011
Alder:
11 mdr.
Kære mor
Du bør få jeres læge til at undersøge om din datters navle er helet fuldstændig op. Med den alder hun har, bør hendes navle ikke lugte - og slet ikke når du søger for at holde den ren og vasker den med sæbe, når hun er i bad ...
Så få lige jeres læge til at tjekke, hvordan den ser ud i bunden ...
Det er rigtig godt at du er opmærksom på hygiejnen og hvis hun har en meget dyb navle - og det lyder sådan - så er det rigtig vigtigt at være ekstra opmærksom, fordi der naturligt kan danne sig snavs i bunden af navlen, hvilket kan lugte og hvilket også kan give en infektion.
Det er vigtigt at du sørger for at tørre godt efter, når du har vasket hendes navle, så der ikke er sæberester i navlen og så den ikke er fugtig nede i bunden. Du kan tørre den med snippen af en stofble, du kan også prøve med en sikkerhedsvatpind og lige så forsigtigt tørre den i bunden.
Sæben du bruger bør være en mild uparfumeret sæbe.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske