Svar: Kan ikke få bugt med arp
1. november 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Arp ses som tykke, fedtede gullige skæl i hovedbunden og de kan også sidde ned i panden og i øjenbrynene - og det er i første omgang vigtigt at finde ud af, hvorvidt det er arp eller noget andet din dreng har. Måske har han eksem i hovedbunden eller problemer med tør hud ... ? Jeg vil derfor anbefale dig, at du bestiller en tid hos jeres læge og der får en vurdering af, hvad der er tale om, for det skal nemlig behandles forskelligt :)
Arp behandles ofte bedst ved at komme olie på og lade det sidde i hovedbunden natten over og så rede det ud med en tættekam dagen efter og også vaske håret. Man kan også købe speciel arpcreme til formålet. Dise har været lidt omdiskuterede på grund at indholdsstofferne og om man kan få dem uden at de indeholder parfume, parabener eller andre hormon forstyrrende stoffer ved jeg desværre ikke ... prøv at spørge på apoteket.
Eksem i hovedbunden skal behandles med specielcreme og specielshampoo. Det vejleder læge eller hudlæge i og er der brug for recept skal lægen også udskrive dette.
Tør hovedbund kan også behandles med specielshampoo og faktisk så anbefales det at man ikke bruger for meget shampoo, men så vidt muligt kun vasker håret i vand.
Der findes rigtig mange gode shampooer, sæbe osv. på markedet efterhånden, som er helt fri for hormonforstyrrende stoffer og det vil være en rigtig god idé at bruge nogle af disse, når du vasker din drengs hår og hovedbund. Gå efter shampoo osv. som er svanemærket og uden parfume, parabener og farvestoffer.
Det er mit indtryk at det ofte kan hjælpe at finde en flydende sæbe med en lav pH værdi. Faktisk kan man godt nogle gange vælge at bruge en 'intim-sæbe' fordi de indeholder lidt fugtighedsgivende ingredienser og samtidig har en god pH, så hudens eget forsvar opbygges ... Måske har du allerede en intimsæbe, som du bruger til dig selv .. :)
Når børn har tør hovedbund, eksem eller arp, så vil det ofte klø og de kan få revner i hovedbunden, småsår og dermed infektioner og her hjælper det ofte med en flydende sæbe udviklet specielt til sart hud. Igen kan du spørge på apoteket og høre hvad de vil foreslå :)
Når du vasker hans hår, så er det vigtigt at du masserer hans hovedbund - naturligvis behageligt, men det er vigtigt for at få sat gang i blodcirkulationen i hovedbunden. Vask med en klud og masser i cirkler, rundt og rundt. Brug evt. en skumklud eller skumsvamp. Det er også vigtigt at du får vasket sæben grundigt ud igen, også selvom du bruger en hudvenlig sæbe :)
Så prøv at få lægen til at vurdere, hvad der er tale om hos jer - måske er det noget helt andet der skal til og derfor virker alt det du gør ikke .. :)
Fortsat held og lykke med det, håber du er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske