Svar: Kan ikke få bugt med arp

1. november 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Arp ses som tykke, fedtede gullige skæl i hovedbunden og de kan også sidde ned i panden og i øjenbrynene - og det er i første omgang vigtigt at finde ud af, hvorvidt det er arp eller noget andet din dreng har. Måske har han eksem i hovedbunden eller problemer med tør hud ... ? Jeg vil derfor anbefale dig, at du bestiller en tid hos jeres læge og der får en vurdering af, hvad der er tale om, for det skal nemlig behandles forskelligt :)

Arp behandles ofte bedst ved at komme olie på og lade det sidde i hovedbunden natten over og så rede det ud med en tættekam dagen efter og også vaske håret. Man kan også købe speciel arpcreme til formålet. Dise har været lidt omdiskuterede på grund at indholdsstofferne og om man kan få dem uden at de indeholder parfume, parabener eller andre hormon forstyrrende stoffer ved jeg desværre ikke ... prøv at spørge på apoteket.

Eksem i hovedbunden skal behandles med specielcreme og specielshampoo. Det vejleder læge eller hudlæge i og er der brug for recept skal lægen også udskrive dette.

Tør hovedbund kan også behandles med specielshampoo og faktisk så anbefales det at man ikke bruger for meget shampoo, men så vidt muligt kun vasker håret i vand.

Der findes rigtig mange gode shampooer, sæbe osv. på markedet efterhånden, som er helt fri for hormonforstyrrende stoffer og det vil være en rigtig god ...

Annonce

... idé at bruge nogle af disse, når du vasker din drengs hår og hovedbund. Gå efter shampoo osv. som er svanemærket og uden parfume, parabener og farvestoffer.

Det er mit indtryk at det ofte kan hjælpe at finde en flydende sæbe med en lav pH værdi. Faktisk kan man godt nogle gange vælge at bruge en 'intim-sæbe' fordi de indeholder lidt fugtighedsgivende ingredienser og samtidig har en god pH, så hudens eget forsvar opbygges ... Måske har du allerede en intimsæbe, som du bruger til dig selv .. :)

Når børn har tør hovedbund, eksem eller arp, så vil det ofte klø og de kan få revner i hovedbunden, småsår og dermed infektioner og her hjælper det ofte med en flydende sæbe udviklet specielt til sart hud. Igen kan du spørge på apoteket og høre hvad de vil foreslå :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når du vasker hans hår, så er det vigtigt at du masserer hans hovedbund - naturligvis behageligt, men det er vigtigt for at få sat gang i blodcirkulationen i hovedbunden. Vask med en klud og masser i cirkler, rundt og rundt. Brug evt. en skumklud eller skumsvamp. Det er også vigtigt at du får vasket sæben grundigt ud igen, også selvom du bruger en hudvenlig sæbe :)

Så prøv at få lægen til at vurdere, hvad der er tale om hos jer - måske er det noget helt andet der skal til og derfor virker alt det du gør ikke .. :)

Fortsat held og lykke med det, håber du er hjulpet videre på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder