Hvordan undgår vi natte-hysteri?

1. november 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Hvordan undgår vi natte-hysteri?

Hej Helen

Ja, så er jeg der igen. Denne gang om søvn.

E. er lige i dag 7 mdr. Hun har kravlet i et par uger, sætter sig selv op og i går rejste hun sig sørme også op af sofaen. Så hun er fint med, og pludrer/råber en masse.

Den sidste måneds tid er det gået ned af bakke med nattesøvnen - hun vågner KONSTANT.

Når vi putter E, får hun dynen på, sin sut og sun soveklud. Så kunne vi før i tiden gå ud af værelset og så faldt hun i sov. Nu går der lige 20 sekunder så er hun omme på alle fire eller har sat sig op. Vi må stå og holde dynen fast om hende så hun ikke KAN komme rundt og ikke kan bokse løs med arme og ben. Og så falder hun ret hurtigt til ro.

De sidste uger er hun vågnet ofte fordi er hun på alle fire eller sidder op. Så skal vi lægge hende ned, give hende sutten og så sover hun igen. Og fint nok - det tager 1 minut - det kan jeg så leve med, selvom jeg er meget træt. Har været der et par gange hvor hun sover på maven - og det må jo være fordi hun selv har fundet ned igen. Og hun tager også 2-3 timers søvn og ikke kun 1 time. Hun får bryst kl. 23 og kl. 3 - sådan cirka, og hun virker ikke som om hun er interesseret i mad de andre gange hun vågner.

Men nu går det helt galt når hun vågner. Jeg gør som jeg plejer, putter hende igen. Men VUPTI så triller hun om igen. Så bliver hun liiige lidt mere sur. Og anden gang det sker - endnu mere sur. Prøver så at holde hende med dynen (som når vi putter til nat) og DET er åbenbart helt galt for så sætter hun i et hyl. Tager hende så op - og så kommer sirenen HELT op i det høje gear. Hun bakser med arme og ben - skubber benene frem og tilbage (som hun gør når hun kravler). Hun hidser sig op i et hysterisk anfald, falder ned og falder næsten i søvn og så hopper hun med hele kroppen og starter igen. Sådan kan vi bliver ved 10-20-30 min. inden vi ...

Annonce

... hun til sidst kollapser.

Bryst gider hun SLET ikke når hun er så hys. Min oplevelse er at hun er SÅ SÅ træt og bare gerne vil sove, men at hun ikke kan finde roen. Hendes lille krop er i konstant bevægelse. Og tilsyneladende kan vi heller ikke hjælpe hende.

Nogen gange er løsningen at lægge hende på ryggen og ae hende op af ned af mave og ben. Andre gange at blive ved at have hende i armene selvom hun vrider og vender sig og skriger. Nogen gange er sutten løsningen, andre gange gør den det hele værre. Men det er trial/error før vi finder løsningen.

Det er samme scene hver gang hun vågner - som så heldigvis kun er 2-3 gange nu. Hun er meget glad for sin sut - og den er klart en del af hendes søvnrutiner og jeg tror ikke hun kan falde i søvn uden den. Men hun taber den ofte mens hun sover uden at vågner af det og det er ikke altid hun gider have den igen - så tror ikke det er den der er problemet.

Det er KUN om natten det her er et problem. I barnevognen sover hun med det samme og triller ikke rundt. Selvom selen ikke er strammere end at hun kan komme om på siden. Det var slemt da hun sov i vuggen med da vi for et par uger siden rykkede hende til tremmesengen gik det helt galt. Mere plads at bøvle på.

Samtidig er hun blevet mere klynkende om dagen. Vil ikke sidde selv på gulvet med mindre jeg er lige ved siden af. Kravler efter mig (nogengange hulkende). Og det er også noget nyt, for hun har nydt at ligge/sidde selv og bøvler rundt og finde sig legetøj. Generelt er hun mere til nu at være oppe i armene hele tiden.

Har du nogen som helst ide til hvordan vi kan undgå de her natte-hysteri scener. Det dræner alle - for hun vækker jo hele huset. Og det er også synd for hende selv, for hun er jo helt smadret om morgenen - for hun sover jo ikke længere end normalt.

Hilsen, den trætte trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor