Svar: Afføring - 7 mdr.
29. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Lea
I takt med at barnet får fastere føde, vil afføringen normalt også blive mere fast og formet. Den kan også tage farve efter, hvad barnet spiser, så den kan være mere lys brun eller mørkere brun, nogle gange kan man se små stykker mad i afføringen og det er helt normalt.
Afføringen må altså godt være fast og formet, men hun må ikke have små helt hårde knolde og det må ikke gøre ondt på hende at få afføringen ud - så er den for hård. Den skal modsat heller ikke være flydende og meget løs og grødet - den skal være formet uden at være hård ...
Det er naturligt at kunne se, når børn presser og når de har afføring, så hendes ansigtsudtryk alene kan ikke bruges til at vurdere, om hun har ondt. Hun må dog ikke være ked af det og der må ikke komme små revner ved endetarmen, fordi hun skal presse meget for at få afføringen ud ... så er det igen for hårdt.
Det er en god idé at du giver din datter to gange grød dagligt og to gange grøntsagsmos dagligt og derudover frugtmos og frisk frugt. Hun skal også have masser af vand af en kop, have mælk og så skal hun mobiliseres. Jo mere hun også bruger sig selv motorisk, jo bedre fungerer maven også :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske