Brev:
Sovetid - 22 mdr.
29. oktober 2011
Alder:
22 mdr.
Sovetid - 22 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver til dig igen - da puttetiden er blevet helt uoverskuelig herhjemme.
Vi har en lille dreng på 22 mdr. Han har et stort sovehjerte og sover gerne længe om morgenen og sover gerne 2 timer til middag både i vuggestuen og herhjemme.
Han er ørebarn og har fået lagt dræn - så jeg tænker ikke at det er ørene der driller ved puttetid. Derudover har han børneeksem, som selvfølgelig nogle gange er lidt i udbrud, det er dog ikke voldsom børneeksem.
Vores aftner er mildt talt et kaos og vi aner ikke længere hvad vi skal stille op. Jeg sidder nu kl 21.44 og skriver dette og der er stadig skrig og skrål i børneværelset.
Vi har prøvet at variere vores puttetider, 19.30 var det en overgang, så rykkede vi det til kl 20., så til 20.30, så 21.00 og vi har sågar prøvet at putte kl 22. Ligegyldig hvornår vi putter og hvor træt han måtte være, så sover han ikke før 2-2½ time efter han er blevet puttet - nogen gange går der længere tid.
I starten sad vi på hans værelse til han sov - men det var til at blive skør af at sidde der i 2½ time og kigge ud i luften. Nu hygger vi på værelset efter aftensmad, leger lidt med biler og læser i bøger, så får vi creme på, natble, nattøj og børstet tænder, så sætter vi os i sengen og læser en godnat bog, mens vi gør dette er så han så træt at man tror han falder i søvn imens vi gør det. Men .... lige så snart vi rammer sengen vågner han fuldstændig op - så skal han lege, gå ud i sengen osv osv.
Når vi har læst bogen kysser vi godnat og han siger godnat til os og vinker og vi går ud af hans værelse og sidder i stuen lige udenfor hans dør. Og så går det løs, han skal tusind ting, kommer rendende ind i stuen hele tiden, henter legetøj og når vi putter ham ind i seng igen, slår og sparker han - skælder vi ud griner han af os og når vi beder ham pænt om at ligge i sengen og sove griner han også og rejser sig. Nogle gange sover han ikke endnu når vi selv går i seng :/
Hvis vi sidder på hans værelse til han sover tager det jo også 2-2½ time og der skal han ligeledes tusind tusind ting.
Til middagslur sover han i løbet af 5 min og der er intet.
Jeg har købt din film med hvordan vi får vores barn til at sove, men vi kan simpelthent ikke få det til at fungere, han virker komplet ligeglad. Og det er underligt for os, for i dagtimerne er han velopdragen, sød og hjælpsom - den dreng han er om aftenen er svær at kende og vi ved ikke hvordan vi skal håndtere det. Som det foregår nu er hverken han eller vi tjent med.
Jeg håber meget du kan hjælpe os - jeg synes det er meget ærgeligt at en ellers dejlig dag skal ende så surt .
Kl er nu 22.18 og vores søn sover endnu ikke :/
Med Venlig hilsen