Svar: Når 3 bliver til 4...

25. oktober 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Camilla

Tillykke med lille bror :)

Tak for dit brev - det er rigtig godt du skriver, faktisk tror jeg at det i sig selv kan hjælpe lidt at skrive ned, hvordan du har det, hvad det er for tanker du går og tumler med og så trykke send ... :) Så det er rigtig godt!

Det næste jeg vil sige er, at det er helt naturligt at du bliver overvældet af følelser lige nu, det er stort, meget stort at få et barn - men at få en pige, derefter en lillebror, at opleve at blive forældre igen, opleve det mirakel det er, at det overhovedet kan lade sig gøre - det er jo fantastisk, hvor er du heldig og hvor er det vildt! Og ja, hvor er det overvældende!

Og samtidig så er du naturligt også usikker på hele denne rolle, usikker på at skulle være mor for to - hvordan skal du fordele sol og vind lige, så ingen af dem kommer til at mangle dig, hvad nu hvis du nogle gange prioriterer forkert - hvad sker der så, og hvad skal du gøre, når de begge to har brug for dig og du bare ikke kan være to steder på en gang, selvom du ville ønske at du kunne...

Du har naturligt også en masse tanker om, hvad det hele nu betyder for Line - hvordan vil det hele påvirke hende og hvad er godt og skidt for hende, fordi hun jo stadig bare er en lille pige :)

Faktisk tænker jeg at du skal se det som en fordel, at Line ikke er ældre end hun er. Havde hun været 1/2 år ældre, så havde du måske være tilbøjelig til at sige "nu må du lige vente" eller "det må du selv lige klare" og på den måde, måske komme til at forvente lidt mere af hende end hun måske var klar til ... og sådan er det ikke nu. Hun har stadig rigtig meget brug for dig, rigtig meget brug for din hjælp og fordi hun ikke er ældre, ja så ...

Annonce

... er du nødt til at hjælpe hende og kan ikke forvente at hun klarer tingene selv - og derfor vil Line få det hun har brug for, når hun har brug for det .. så det kommer til at give sig selv :)

At du sender hende i dagpleje skal du også se som noget godt for hende. Det er ikke skidt og du skal ikke have dårlig samvittighed over at du er hjemme og hun så er der. Du skal tænke på, at din datter hjemme skal finde ud af sin nye rolle som storesøster, hun skal finde ud af at dele mor og far med lillebror og finde ud af netop "at være den ældste" og hvad det nu betyder. Det bruger hun naturligt rigtig mange ressourcer på og derfor er det et eller andet sted et frirum for hende, at komme i dagplejen. Her er alt jo som det plejer at være og hendes rolle er den samme som før, så det er dejligt for hende, at komme af sted, det giver hende bedre ro til at overskue det der hjemme ... :)

Og naturligvis skal du så også lytte og anerkende hendes behov, sikre at hun en gang imellem får lov til at holde en ekstra fridag, lade hende møde lidt senere og blive hentet lidt tidligere osv. så hun også mærker fordelene ved at du lige nu går hjemme :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Line lyder til at have det godt og hun lyder ikke til at blive svigtet :)

De første par uger her er du naturligt i følelsernes/hormonernes vold og det du fortæller lyder lige nu helt normalt. Du skal naturligvis mærke efter, at du stille og roligt finder dig selv igen, i den nye rolle som mor til to, og hvis du fortsat synes det er rigtig svært, så er det en god idé at tale med din læge.

Men jeg håber at mine tanker her hjælper videre på vej - pas rigtig god på dig selv, pas godt på hinanden og stort knus herfra :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor