Svar: Pleje
7. oktober 2011
Alder:
2 mdr.
Kære bekymrede mor til forkølet datter
En gammel huskeregel lyder, at man skal bruge uldundertøj i de måneder der slutter med r - det vil sige, at uld kan bruges i september, oktober, november, december, januar, februar - altså de måneder hvor de ofte er mest blæst, rusk og regn, de måneder som er mest kolde ...
Uld har den fordel at det kan transportere sved væk, så barnet holdes bedre tør. Man siger at uld kan absorbere op mod 40 procent af sin egen vægt. Der er ingen tvivl om at uld er godt til at holde små børn varme og selvom barnet sveder, så vil barnet fortsat blive holdt varm og tør. Uld hjælper således barnet til at holde en stabil temperatur.
Uld er derfor også godt at bruge til børn der er meget tynde, meget slanke og som måske mangler fedtlag i kroppen, da det hjælper barnet til bedre at holde varmen. Faktisk siger man at uld holder 4 gange så godt på varmen som bomuld.
Det er dog også sådan at børn er forskellige og derfor har de det også forskelligt med varme. Nogle børn har brug for at være pakket ekstra ind, de fryser tit, er måske ofte forkølede og småskranter lidt, andre børn har det i forvejen rigtig varmt og smider tøjet så snart de kan komme til det og de behøver ikke at blive pakket ekstra ind, de behøver ikke uldundertøj ... og det lyder som om at din datter umiddelbart er en varm pige, der faktisk godt kan få det lidt for varmt, hvis hun har for meget uld på - også selvom ulden som udgangspunkt er godt til at varmeregulere :)
Man skal også være opmærksom på at børn med børneeksem og deraf irriteret hud ofte vil have det svært med uldundertøj. Det vil irritere deres hud ekstra meget og vil gøre at huden klør mere og det er der jo ikke grund til at udsætte barnet for. Hvis man har et barn med børneeksem og som samtidig ofte har tendens til lidt snue osv. hvorfor man gerne vil give barnet den ekstra varme som uld giver, så vil det være en god idé at give barnet bomuld inderst og så bruge uld uden på tøjet i form af en trøje eller lignende.
Der er ingen faste regler omkring brug af uldundertøj, uldgamasher, uldtrøjer osv. det afhænger meget af hvad det er for et barn man har, om det er et barn der fryser og let bliver kold, om det er et barn som ofte skranter med forkølelse osv. så kan ulden i vinterhalvåret være udmærket. Men er det et barn som generelt har det meget varmt, som sjældent er forkølet osv. eller et barn med børneeksem, så bør man bruge bomuld.
Da din datter er forkølet og derfor kan have glæde af lidt ekstra varme og glæde af ulden, så er det fint at du forsøger med uld/bomuldsdragter og når det bliver koldere i vejret, vil det måske give hende en tilpas temperatur. Lige nu er det måske stadig for varmt for hende, fordi hun er en varm pige ... I stedet kunne du derfor prøve at give hende almindeligt tøj på og så supplere med en trøje i uld ud over, den vil du kunne tage af og på hende, som hun viser behov for. Nogle gange vil hun have brug for den ekstra varme, som trøjen giver hende, andre gange vil det være rart for hende at få den af ...
Du er med andre ord nødt til at forsøge dig lidt frem .. :)
Jeg anbefaler normalt at man giver barnet 3 lag tøj på brystkassen - det vil sige en bodystocking, en langærmet bluse og en sparkedragt uden ærmer. Man kan også give barnet bodystocking, langærmet sparkedragt og så en trøje ud over, der så kan tages af, hvis barnet har det for varmt. Barnet skal naturligvis også altid have et par strømper på fødderne og skal naturligvis puttes i sovedragt og have dyne, tæppe osv. når det skal ud at sove - alt efter vind og vejr, årstid osv.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske