Svar: Pleje

7. oktober 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor til forkølet datter

En gammel huskeregel lyder, at man skal bruge uldundertøj i de måneder der slutter med r - det vil sige, at uld kan bruges i september, oktober, november, december, januar, februar - altså de måneder hvor de ofte er mest blæst, rusk og regn, de måneder som er mest kolde ...

Uld har den fordel at det kan transportere sved væk, så barnet holdes bedre tør. Man siger at uld kan absorbere op mod 40 procent af sin egen vægt. Der er ingen tvivl om at uld er godt til at holde små børn varme og selvom barnet sveder, så vil barnet fortsat blive holdt varm og tør. Uld hjælper således barnet til at holde en stabil temperatur.

Uld er derfor også godt at bruge til børn der er meget tynde, meget slanke og som måske mangler fedtlag i kroppen, da det hjælper barnet til bedre at holde varmen. Faktisk siger man at uld holder 4 gange så godt på varmen som bomuld.

Det er dog også sådan at børn er forskellige og derfor har de det også forskelligt med varme. Nogle børn har brug for at være pakket ekstra ind, de fryser tit, er måske ofte forkølede og småskranter lidt, andre børn har det i forvejen rigtig varmt og smider tøjet så snart de kan komme til det og de behøver ikke at blive pakket ekstra ind, de behøver ikke uldundertøj ... og det lyder som om at din datter umiddelbart er en varm pige, der faktisk godt kan få det lidt for varmt, hvis hun har for meget uld på - også selvom ulden som udgangspunkt er godt til at varmeregulere :)

Man skal også være opmærksom på at børn med børneeksem og deraf irriteret hud ofte vil have det svært med uldundertøj. Det vil irritere deres hud ekstra meget og vil gøre at huden klør mere og det er der jo ikke grund til at udsætte barnet for. Hvis man har et barn med børneeksem og som samtidig ofte har tendens til lidt snue osv. hvorfor ...

Annonce

... man gerne vil give barnet den ekstra varme som uld giver, så vil det være en god idé at give barnet bomuld inderst og så bruge uld uden på tøjet i form af en trøje eller lignende.

Der er ingen faste regler omkring brug af uldundertøj, uldgamasher, uldtrøjer osv. det afhænger meget af hvad det er for et barn man har, om det er et barn der fryser og let bliver kold, om det er et barn som ofte skranter med forkølelse osv. så kan ulden i vinterhalvåret være udmærket. Men er det et barn som generelt har det meget varmt, som sjældent er forkølet osv. eller et barn med børneeksem, så bør man bruge bomuld.

Da din datter er forkølet og derfor kan have glæde af lidt ekstra varme og glæde af ulden, så er det fint at du forsøger med uld/bomuldsdragter og når det bliver koldere i vejret, vil det måske give hende en tilpas temperatur. Lige nu er det måske stadig for varmt for hende, fordi hun er en varm pige ... I stedet kunne du derfor prøve at give hende almindeligt tøj på og så supplere med en trøje i uld ud over, den vil du kunne tage af og på hende, som hun viser behov for. Nogle gange vil hun have brug for den ekstra varme, som trøjen giver hende, andre gange vil det være rart for hende at få den af ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du er med andre ord nødt til at forsøge dig lidt frem .. :)

Jeg anbefaler normalt at man giver barnet 3 lag tøj på brystkassen - det vil sige en bodystocking, en langærmet bluse og en sparkedragt uden ærmer. Man kan også give barnet bodystocking, langærmet sparkedragt og så en trøje ud over, der så kan tages af, hvis barnet har det for varmt. Barnet skal naturligvis også altid have et par strømper på fødderne og skal naturligvis puttes i sovedragt og have dyne, tæppe osv. når det skal ud at sove - alt efter vind og vejr, årstid osv.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder