Svar: Vækst - 4 mdr.
3. oktober 2011
Alder:
4 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Du kan på medlemssiderne under Livets bog, indtaste din datters mål fra fødslen og til nu - så kan du se hvordan hun ligger på kurverne og se, om hendes længde og vægt passer sammen.
Det er meget almindeligt at børn omkring 4 måneders alderen ikke tager helt så meget på - deres søvn og spiserytme, kan ofte virke lidt forstyrret. De slatspiser og slatsover ofte i løbet af dagen og i første omgang kan det være en rigtig god idé at forsøge at øge deres mælkeindtag lidt. Hvis dette ikke virker tilstrækkeligt, kan det være en god idé at starte med skemad.
Måling er hovedomfang kan være og er ofte meget upræcist og jeg synes dette bør foretages af lægen. Hvis din datters hovedomgang er blevet mindre, så synes jeg derfor du bør få lægen til at se hende og måle og vurdere - sætte det ind på en kurve.
Når vi laver vækstdiagrammer og indtegner kurver, så skal barnet helst følge sin kurve. Barnet kan godt være større eller mindre end gennemsnittet, men det er vigtigt at man kan se, at barnet følger sin egen kurve.
Hvis et barn afviger fra de normale vækstkurver - altså ikke længere følger sin egen kurve, så synes jeg lægen bør kontaktes og man skal vurdere, om der er grund til nærmere at undersøge, hvad dette kan skyldes. Ofte er det ikke problematisk - et barn kan sagtens vokse mere eller mindre i perioder uden at det betyder noget, men det bør tjekkes - hvis man ikke følger op på det, så er der jo ingen grund til overhovedet at måle, hvad skal man så bruge målingerne til ... :)
Der kan være mange sygdomme, som påvirker barnets vækst og udvikling og når barnet afviger i vækstdiagrammer, så bør man derfor undersøge barnet. Også selvom sandsynligheden for at noget er galt, er meget lille. Ændringer i væksten kan skyldes arvelige forhold, som jeres sundhedsplejerske også har sagt - men stadig synes jeg lige at lægen skal kontrollere :)
Afvigelser i hovedomfang kan skyldes rigtig mange ting - og igen kan også en arvelig faktor gøre sig gældende her - så i stedet for at bekymre dig om en masse, som sandsynligvis slet ikke er relevant, så få jeres læge til at vurdere det :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske