Brev:
Vækst - 4 mdr.
3. oktober 2011
Alder:
4 mdr.
Vækst - 4 mdr.
Kære Helen.
Så kunne jeg godt bruge et godt råd om min datter. Hun er 4 mdr. og 1 uge gammel og blev i går målt og vejet hos sin sundhedsplejerske. Hun vejede 6400, var 66 cm lang og havde et hovedomfang på 40.1.
Hun er i løbet af den sidste måned faldet fra over gennemsnittet på kurverne til under kurven. Specielt hovedomfang er gået ned.
Mit spørgsmål går på om det er alarmerende eller om det kan skyldes, at børn vokser i etaper? Vores sundhedsplejerske mente dels, at det kunne skyldes arvelige forhold, at hun bliver lang og tynd og dels, at hun holder en spisepause og koncentrerer sig om noget andet lige nu.
Men burde hun ikke vokse meget mere? Det er præcis en måned siden vi fik hende vejet og målt, og der var hendes mål 65 cm, vægt 5900 og hovedomfang 39.2. Da hun var 3 uger var hun 54,5 lang, vejede 4250 og var 35.8 i hovedomfang.
Hvad er normalt i min datters alder og er det normalt med perioder hvor de ikke vokser så meget, hvorefter de tager en vækstspurt?
Hvad er faldet i specielt hovedomfang tegn på?
Det skal siges, at hun trives rigtig godt, har vist lige taget 19 ugers springet og er glad, smiler og sover godt om natten (mindre godt om dagen).
Med venlig hilsen
bekymret mor!