Svar: Kar/blodsprængninger på kinderne
28. september 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Kristina
Små børn kan have mange forskellige former for udslæt og det er altid en god idé at lade lægen se på barnet, fordi det kan være svært via en brevkasse at sige, hvad der præcist er tale om .. :)
Men, karsprængninger - det er normalt at vi har mange små bitte blodkar i ansigtet og hos små børn ses disse nogle gange meget tydeligt. Dette især hos meget lyse børn, børn med lys, hvid hud. Så hvis din dreng er meget lys i huden, så er det måske derfor du ser det ekstra tydeligt på ham, i forhold til andre.
Ofte kan man også hos lyse børn se blodkarrenes tegninger på arme og ben, når barnet f.eks. bliver skiftet og fryser lidt. Huden kan se næsten marmoreret ud, fordi blodkarrene træder så tydeligt frem.
Hormonknopper kan komme og gå - der kan være masser den ene dag og næste dag er de næsten aftaget, så kan de være væk i en periode og så kan de pludselig blusse op igen. Hvis man ammer, så følger det nogle gange moderens menstruationscyklus, fordi der naturligt overføres hormoner via mælken til barnet. Men børn der får flaske, kan også sagtens have hormonknopper. Hormonknopper skal ikke behandles med speciel salver eller creme.
Det er generelt vigtigt at du hjælper din dreng med en god hudpleje. Det er en god idé at bade ham 2-3 gange om ugen, i lunt vand evt. med en mild uparfumeret flydende babysæbe og sørg for at vaske sæben godt af igen efterfølgende. Kom godt ind i alle folder, som han er begyndt at få. Vask godt både I lysken, under armhulerne, dobbelthagerne og bag ørerne, hvor der kan gemme sig en del snask - så han bliver rigtig ren og sørg for at tørre ham godt efterfølgende og evt. smøre ham med lidt god creme eller lotion.
Sørg for at han ikke fryser, giv ham ekstra strømper på og måske en ekstra trøje. Det er en god idé at medtænke tre lag på brystet - en undertrøje, en bluse og en sparkedragt, eller en undertrøje, en bluse og en trøje, som du så kan tage af og på ham alt efter, hvordan han virker til at have behov :)
Hudpleje er vigtigt i forhold til diverse knopper og udslæt, en ekstra trøje osv. er vigtigt i forhold til at han ikke fryser og sikre at det ikke er derfor, han får tydelige kartegninger.
Håber du kan bruge dette videre, - og ellers så skal du lade jeres læge se på det :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske