Svar: Kar/blodsprængninger på kinderne

28. september 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Kristina

Små børn kan have mange forskellige former for udslæt og det er altid en god idé at lade lægen se på barnet, fordi det kan være svært via en brevkasse at sige, hvad der præcist er tale om .. :)

Men, karsprængninger - det er normalt at vi har mange små bitte blodkar i ansigtet og hos små børn ses disse nogle gange meget tydeligt. Dette især hos meget lyse børn, børn med lys, hvid hud. Så hvis din dreng er meget lys i huden, så er det måske derfor du ser det ekstra tydeligt på ham, i forhold til andre.

Ofte kan man også hos lyse børn se blodkarrenes tegninger på arme og ben, når barnet f.eks. bliver skiftet og fryser lidt. Huden kan se næsten marmoreret ud, fordi blodkarrene træder så tydeligt frem.

Hormonknopper kan komme og gå - der kan være masser den ene dag og næste dag er de næsten aftaget, så kan de være væk i en periode og så kan de pludselig blusse op igen. Hvis man ammer, så følger det nogle gange moderens menstruationscyklus, fordi der naturligt overføres hormoner via mælken til barnet. Men børn der får flaske, kan også sagtens have hormonknopper. Hormonknopper skal ikke behandles med speciel salver eller ...

Annonce

... creme.

Det er generelt vigtigt at du hjælper din dreng med en god hudpleje. Det er en god idé at bade ham 2-3 gange om ugen, i lunt vand evt. med en mild uparfumeret flydende babysæbe og sørg for at vaske sæben godt af igen efterfølgende. Kom godt ind i alle folder, som han er begyndt at få. Vask godt både I lysken, under armhulerne, dobbelthagerne og bag ørerne, hvor der kan gemme sig en del snask - så han bliver rigtig ren og sørg for at tørre ham godt efterfølgende og evt. smøre ham med lidt god creme eller lotion.

Sørg for at han ikke fryser, giv ham ekstra strømper på og måske en ekstra trøje. Det er en god idé at medtænke tre lag på brystet - en undertrøje, en bluse og en sparkedragt, eller en undertrøje, en bluse og en trøje, som du så kan tage af og på ham alt efter, hvordan han virker til at have behov :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hudpleje er vigtigt i forhold til diverse knopper og udslæt, en ekstra trøje osv. er vigtigt i forhold til at han ikke fryser og sikre at det ikke er derfor, han får tydelige kartegninger.

Håber du kan bruge dette videre, - og ellers så skal du lade jeres læge se på det :)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin