Brev:
Spørgsmål omkring søvn
29. september 2011
Alder:
6 mdr.
Spørgsmål omkring søvn
Hej Helen.
Jeg har nogle spørgsmål vedr. min søns søvn. Han er 6 måneder. Efter 6 måneder med afbrudt søvn med korte intervaller, er jeg efterhånden en meget træt mor. For ca. 1½ måned siden begyndte min søn at spise hver 2. time hele aftenen og natten igennem. I den forbindelse begyndte jeg at give ham vælling, men han sov ikke bedre af den grund og var egentlig heller ikke helt vild med det, så det stoppede jeg hurtigt med igen.
Jeg besluttede for ca. 3 uger siden, at det skal slut med at spise så tit, fordi jeg helt klart har indtryk af, at det ikke er fordi han er sulten, men kun for at hygge.
Det holdt hårdt i en lille uges tid, hvor jeg strak hans måltider, han blev gal og græd, men accepterede det så og begyndte herefter at spise ca. hver 4 time. Men samtidig med det, er han så begyndt at vågne hyppigt for at få sutten. Det har han aldrig gjort tidligere.
Nu er han igen begyndt at spise hyppigere. Jeg kan kun strække den til max 3 timer. Det er typisk sådan, at 2 timer efter han har spist, så vågner han en del gange, hvor jeg giver ham sutten og han falder i søvn igen og når der så er gået 3 timer, så går den ikke længere, så vil han spise. Dvs. at jeg ligger rigtig meget vågen i løbet af en nat. Han sover i sin tremmeseng ved siden af vores seng, så det er nemt at række over til ham og ae ham, lægge en hånd på ham og give sutten eller hvad der nu er brug for.
Jeg prøver på at vænne ham af med at være så afhængig af sutten om natten ved at undlade at give ham den, når han skal falde i søvn igen efter han har spist om natten. Det går fint nok, men der sover han jo også halvvejs.
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham med at få en bedre og mere sammenhængende søvn om natten?
Min mand og jeg har aftalt, at han skal på eget værelse på fredag. Jeg kan næsten ikke overskue, hvis jeg skal op og rende flere gange om natten for at give sut osv. Men samtidig tænker jeg, at han har brug for at komme på eget værelse, fordi han vågne meget let. Hver gang jeg går i seng, så vågner han. Min mand går ofte senere i seng end mig, og der vågner han så igen.
Udover at vågne hyppigt om natten, så er han også vågne i 2 timer ca. 1-2 gange om ugen og har været det i ca. 2 måneder. Oftest græder han lidt, falder til ro og græder så lidt igen. Det er rigtig hårdt, når vi har de nætter. Jeg er fortvivlet over hvad jeg skal gøre? Jeg ønsker inderligt, at han skal få en bedre søvn.
Hvornår er han gammel nok til at han kan undvære mad om natten? Og hvordan skal han vænnes fra det, når den tid kommer?
Det skal siges, at han er en lidt spinkel dreng. Han vejer ca. 6400 g og måler ca. 64 cm. Han spiser ikke sådan helt vildt meget ved brystet i løbet af dagen. Det tager aldrig mere end ti minutter. Ofte bliver han ukoncentreret og ligger meget uroligt. Nogle gange tænker jeg, om han mon er blevet træt af at blive ammet? Han får bryst ca. 6 gange i døgnet - af og til 7 gange nu hvor han igen spiser hver 3. time om natten. Derudover får han 3 skemåltider i løbet af dagen. Hans døgnrytme ser sådan her ud:
Han vågner typisk ved 6 tiden.
Formiddagslur ved 8 tiden og sover typisk i 1 time og 45 min.
Sover til middag igen ved 12 tiden indtil ca. 13.30
Han får sin eftermiddagslur ved 15.30 tiden og sover typisk imellem ½-1 time. Han bliver puttet ved 18.30 - 19.00 tiden. Der er han simpelthen så træt. Men han sover typisk først ved 19 - 19.30 tiden.
Synes du vi skal forsøge at rykke hans rytme lidt så han sover lidt senere om aftenen? Og i så fald hvordan vil du anbefale vi gør det?
Hilsen en træt mor.