Svar: Utryg ved dagpleje
13. september 2011
Alder:
14 mdr.
Hej med jer
Tak for dit brev :)
Helt overordnet set, og set udefra, så lyder det ikke som om at dagplejer og jeres dreng har kemi der passer sammen og det lyder som forklaringen på, at han ikke er faldet til der. Han har haft alle chancer for at falde til og blive kørt ind, men er stadig ulykkelig over at blive afleveret der og I beskriver også en dagplejer, der lyder til at være lidt irriteret på ham fordi han ikke "bare kan passe ind" og det er bestemt ikke befordrende for et samarbejde. Og det er slet ikke godt, at han nu mødes med time-out og bliver skubbet væk - det er han alt for lille til.
Samtidig fortæller I at I søger om plads i byen hvor I bor - mest af praktiske hensyn, men for mig lyder det faktisk som et reelt behov. Mon ikke det ville være bedre for jeres dreng at blive flyttet?
Det er naturligt aldrig uden overvejelser at give børn et ekstra skift, som uddannet pædagog ved du jo hvor stressende skift kan være for små børn - men hos jer er der jo ikke tale om at flytte en dreng der trives, der er tale om at flytte en dreng, som ikke trives med at være hvor han er og hvor det, som du beskriver det, kun kan blive bedre ... Hvis han kan komme et sted, dagpleje eller vuggestue, hvor han kan blive rummet og hvor der er den omsorg han har brug for, netop når han skal køres ind i en ny børnegruppe - ja så skal han naturligt nok klare dette og sandsynligvis også ret hurtigt. Som jeg startede med at skrive, så lyder det som om at kemien mangler, hvor han er lige nu - og kemi er altså vigtigt, hvis det skal fungere. Vi kan naturligt ikke knytte os til en som vi ikke føler kemi med ...
Hvis jeg var jer, ville jeg prøve at undersøge mulighederne for at kunne flytte ham til jeres landsby, så snart det er muligt ...
Jeg fornemmer også at du selv føler dette og det er vigtigt at du følger din mavefornemmelse og lytter til dig selv - både som mor og som pædagog! :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske