Svar: Ovenpå efter fødsel
11. september 2011
Alder:
0 mdr.
Kære mor til fire
Jeg ved ikke om der er lavet undersøgelser over, hvor hurtigt kvinder kommer i form efter om de har født et, to, tre eller flere børn - men det lyder meget logisk, at man som flergangsfødende har brug for længere tid, til at finde tilbage til sin gamle skikkelse ...
Det er jo en belastning for kroppen at være gravid og føde et barn og jo ældre man er, jo hårdere er det naturligt ved kroppen - jo flere børn man har, jo ældre vil man normalt som mor også være :)
Samtidig har man jo normalt travlt, med en baby i huset og svært ved at finde tid til sig selv, tid til at dyrke motion, spise sundt osv. Og med flere små børn i huset, ja så er det bestemt ikke lettere at prioritere sig selv og sin krop. For man skal prioritere sig selv, når man gerne vil i form efter en fødsel og det skal der jo være tid til :)
Alle kvinder er naturligvis forskellige og det skal vi have lov til at være. Nogle kvinder kommer slet ikke tilbage til deres gamle skikkelse, selvom de "kun" har fået et barn, og andre kvinder kryber let og elegant ned i deres stramme jeans to måneder efter de har født deres 5 barn ... Det kan være urimeligt, men sådan er vi så forskellige og et eller andet sted, så gør det vel heller ikke noget, at man kan se at vi har født et par børn ... ? :)
Håber du kan bruge disse tanker videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske