Brev:
Søvnrytmeforstyrrelse
11. september 2011
Alder:
4 mdr.
Søvnrytmeforstyrrelse
Kære Helen
Jeg har en datter der bliver 4 måneder om en uge. Hun trives rigtig godt og har let til smil og grin. Hun har dog siden hun blev født haft svært ved at sove om dagen, og siden hun blev ca. 2 måneder vågner hun konsekvent hver gang der er gået 30-40 min. Hun bliver lagt til at sove i barnevognen til hver lur, som er 3 gange om dagen, og er rimelig nem at få til at sove.
Hvis hun kun får de 3 powernaps om dagen, så virker hun noget pylret om aftenen.
Jeg har læst mig til, at det er søvnrytmeforstyrrelse, hvor hun ikke selv kan gå videre ind i søvnen, hvilket jeg synes stemmer meget godt overens med hendes problemstilling.
Jeg har så fundet ud af, at det for det meste virker at stå på vagt ved barnevogenen efter ca. 25 min, og når hun så er ved at vågne op, triller jeg hende tilbage i søvnen enten ved at gå en tur med barnevognen eller bare stå og trille med den.
Jeg er bare ved at være rigtig godt frustreret over det, for jeg får ikke mere end de 3x 25 min. til mig selv om dagen, hvilket er meget hårdt, da man ikke lige kan nå at hvile sig eller lave noget. Det skal siges, at jeg har haft en mild fødselsdepression, som heldigvis er ovre igen, men der skal ikke meget til, for at dagene bliver uoverskuelige, også kunne det være rart med et hvil i løbet af dagen.
Mit spørgsmål er så, hvor lang tid kan sådan en søvnrytmeforstyrrelse stå på? Har du nogle erfaringer med, hvornår de lærer at gå videre i søvnen? Og er der andet jeg kan gøre end det med barnevognen?
Mange venlige hilsner
fra den trætte mor