Svar: Alle de svære beslutninger
6. september 2011
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Jeg synes det er rigtig synd, at der ikke er mulighed for at du kan være lidt mere sammen med din datter i institutionen, når du nu har mulighed for det ... Måske vil det være okay, for dem, at du bliver der og sidder der, når de spiser kl 11-11.30 - så du på det tidspunkt er der og hun således oplever, at du er helt okay og tryg ved stedet. Hun vil naturligt spejle sig i dig og de signaler du sender ...
Under alle omstændigheder er det godt, at I nu oplever, at det går fremad og at hun begynder at knytte sig til pædagogerne og lader sig trøste af dem. Det er meget fint. Det er sådan at børn naturligt skal kunne knytte sig til forskellige voksne og man skelner mellem primære og sekundære omsorgspersoner. I vil som mor og far være hendes primære omsorgspersoner og hun vil være knyttet til jer, på en anden måde end hun vil være til pædagogerne - de vil være hendes sekundære omsorgspersoner og det er vigtigt at hun på sigt kan bruge dem og finde trøst hos dem, netop når I ikke er der og kan være der for hende :)
Så at hun nu begynder at vise tilknytning og lader sig trøste bedre, er et godt tegn og det lyder som om at I skal give det en chance... :)
Med hensyn til at afbryde indkøringen med en ferie ... det kan meget vel betyde, at I skal starte forfra igen fordi hun vil komme væk fra rutinen med at skulle afleveres. Men modsat, så lyder det jo også som om at hun kunne profitere rigtig godt af at have jer for sig selv 24 timer i døgnet i en periode og på den måde mærke, at I stadig er der for hende, passer på hende og elsker hende :)
Det lyder dejligt med muligheden for ferie og som udgangspunkt synes jeg at I skal tage af sted og netop nyde at I kan være sammen som familie. Men jeg kan ikke love at det er uproblematisk i forhold til at skulle starte op i institutionen igen, når hun ikke har gået der længere end hun har - det kan gå begge veje. Måske vil hun atter blive ked af det, men måske vil hun netop have lettere ved at starte fordi I har haft en periode hvor I har været sammen 100 % ... Det må tiden vise.
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske