Svar: Alle de svære beslutninger

6. september 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Jeg synes det er rigtig synd, at der ikke er mulighed for at du kan være lidt mere sammen med din datter i institutionen, når du nu har mulighed for det ... Måske vil det være okay, for dem, at du bliver der og sidder der, når de spiser kl 11-11.30 - så du på det tidspunkt er der og hun således oplever, at du er helt okay og tryg ved stedet. Hun vil naturligt spejle sig i dig og de signaler du sender ...

Under alle omstændigheder er det godt, at I nu oplever, at det går fremad og at hun begynder at knytte sig til pædagogerne og lader sig trøste af dem. Det er meget fint. Det er sådan at børn naturligt skal kunne knytte sig til forskellige voksne og man skelner mellem primære og sekundære omsorgspersoner. I vil som mor og far være hendes primære omsorgspersoner og hun vil være knyttet til jer, på en anden måde end hun vil være til pædagogerne - de vil være hendes sekundære omsorgspersoner og det er vigtigt at hun på sigt kan bruge dem og finde trøst hos dem, netop når I ikke er der og kan være der for hende :)

Så ...

Annonce

... at hun nu begynder at vise tilknytning og lader sig trøste bedre, er et godt tegn og det lyder som om at I skal give det en chance... :)

Med hensyn til at afbryde indkøringen med en ferie ... det kan meget vel betyde, at I skal starte forfra igen fordi hun vil komme væk fra rutinen med at skulle afleveres. Men modsat, så lyder det jo også som om at hun kunne profitere rigtig godt af at have jer for sig selv 24 timer i døgnet i en periode og på den måde mærke, at I stadig er der for hende, passer på hende og elsker hende :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det lyder dejligt med muligheden for ferie og som udgangspunkt synes jeg at I skal tage af sted og netop nyde at I kan være sammen som familie. Men jeg kan ikke love at det er uproblematisk i forhold til at skulle starte op i institutionen igen, når hun ikke har gået der længere end hun har - det kan gå begge veje. Måske vil hun atter blive ked af det, men måske vil hun netop have lettere ved at starte fordi I har haft en periode hvor I har været sammen 100 % ... Det må tiden vise.

Fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder