Svar: Vægt på en fem-årig

17. august 2011

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Ingrid og Maries mor

Når jeg ser på Ingrids kurver, så ligger hun meget fint. Hun ligger lidt over gennemsnittet i både højde og vægt - men hendes vægt og højde passer fint sammen.

Jeg kan også se, at hun er blevet slankere - at hun har vokset sig slankere fra hun f.eks. var 2 år og til nu, - og det er jo ligesom det skal være. Du fortæller også at I er meget opmærksomme på hvad I spiser og hvad hun får at drikke osv. og umiddelbart er jeg ikke bekymret.

Nogle børn har naturligt lidt mere mave end andre børn - jeg ved dog at man nogle steder, er begyndt at måle livvidden på børn og sammenholde dette med netop deres længde- og vægtmål, fordi det kan give et andet billede af om barnet er for tyk. Det er noget man måler i visse kommuner, når man laver undersøgelser af skolebørn.

Når man måler børns livvidde, får man en vurdering af den samlede mængde mavefedt - ikke kun det fedt ...

Annonce

... der sidder i underhuden, men også det fedt, der kan sidde i bughulen. Og man er blevet mere og mere opmærksomme på, at det især er fedtophobning i bughulen som ikke er godt. Fedt der sidder om maven er mere sundhedsskadeligt end fedt der sidder på hofterne.

Vi skulle især tage på omkring maven, altså øge vores livvidde, hvis vi indtager mere fedt end vi bruger, men samtidig skulle det også være lettest at tabe sig omkring maven hvis man dyrker mere motion og spiser rigtigt ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Som sagt lyder din datter til at være fin og gennemsnitligt, men jeg synes det vil være helt relevant at du drøfter det med jeres læge til 5 års undersøgelsen. Prøv at forhøre dig, om lægen har nogle "standarder" for hvad omkredsen på børns maver bør være, når man skal vurdere om de er for tykke - i givet fald, vil jeg meget gerne have tilbagemelding om det :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet