Svar: Vægt på en fem-årig
17. august 2011
Alder:
5 år
Kære Ingrid og Maries mor
Når jeg ser på Ingrids kurver, så ligger hun meget fint. Hun ligger lidt over gennemsnittet i både højde og vægt - men hendes vægt og højde passer fint sammen.
Jeg kan også se, at hun er blevet slankere - at hun har vokset sig slankere fra hun f.eks. var 2 år og til nu, - og det er jo ligesom det skal være. Du fortæller også at I er meget opmærksomme på hvad I spiser og hvad hun får at drikke osv. og umiddelbart er jeg ikke bekymret.
Nogle børn har naturligt lidt mere mave end andre børn - jeg ved dog at man nogle steder, er begyndt at måle livvidden på børn og sammenholde dette med netop deres længde- og vægtmål, fordi det kan give et andet billede af om barnet er for tyk. Det er noget man måler i visse kommuner, når man laver undersøgelser af skolebørn.
Når man måler børns livvidde, får man en vurdering af den samlede mængde mavefedt - ikke kun det fedt der sidder i underhuden, men også det fedt, der kan sidde i bughulen. Og man er blevet mere og mere opmærksomme på, at det især er fedtophobning i bughulen som ikke er godt. Fedt der sidder om maven er mere sundhedsskadeligt end fedt der sidder på hofterne.
Vi skulle især tage på omkring maven, altså øge vores livvidde, hvis vi indtager mere fedt end vi bruger, men samtidig skulle det også være lettest at tabe sig omkring maven hvis man dyrker mere motion og spiser rigtigt ...
Som sagt lyder din datter til at være fin og gennemsnitligt, men jeg synes det vil være helt relevant at du drøfter det med jeres læge til 5 års undersøgelsen. Prøv at forhøre dig, om lægen har nogle "standarder" for hvad omkredsen på børns maver bør være, når man skal vurdere om de er for tykke - i givet fald, vil jeg meget gerne have tilbagemelding om det :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske