Vægt på en fem-årig

17. august 2011

Kategori:
Alder:
5 år

Vægt på en fem-årig

Kære Helen

Jeg skriver til dig for at få en vurdering af vægten hos min fem-årige, Ingrid. Hun er ca 112 cm høj, og vejer ca 21 kg. på vores egen vægt. Ift kurven i livets bog er hun vist meget gennemsnitlig, og hun er vist også meget standard ift. arme og ben - men hendes mave er forsat meget rund. Hun har ikke deller i en ring rundt om maven, men simpelthen en meget stor mave - lidt ligesom da hun var mindre.

Vi spiser sundt, og tager altid afsæt i kost-pyramiden. Vi passer vældig meget på med hendes mad - minimælk og vand, sjældent saft, og hvis slik, så oftest kun vingummier, og sodavands-is, og kun i weekenden. Vi gør altså hvad vi kan - men jeg er ikke sikker på andet end hun forsat er for godt i stand. Hun er lige begyndt i en ny børnehave, med en italiensk madmor - luksus - og Ingrid elsker hendes mad, ligesom hun er meget glad for at hjælpe med at lave mad herhjemme. Men jeg er en smule ...

Annonce

... nervøs for om hendes store glæde ved mad nu har gjort hende for tyk?

Vi prøver at få motion ind i hverdagen, med leg i haven, gang til børnehaven, begrænset tv-kigning og andet, men jeg synes faktisk ikke rigtigt det batter noget. Når jeg reagerer nu, er det fordi hun kun har et år tilbage i børnehaven, og så er det skoletid, hvor løb og leg vel næppe spiller så stor en rolle som i børnehaven.

Vi skal til læge i næste måned med hende for en fem-års undersøgelse, og her vil jeg bede om at få en henvisning til en diætist, hvis lægen er enig. For som sagt, er vi ikke usikre på hvad der er sund mad for hende og os andre, men spørgsmålet er om vi skal sadle lidt om, ift. hvor meget mad hun må få, og hvilken slags? Feks mindre pasta, mere ris etc.

Hvad tænker du om ovenstående - er der grund til at reagere, eller skal vi satse på at det hele retter sig på sigt?

Bedste hilsner
Ingrid og Maries mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika