Brev:
Vægt på en fem-årig
17. august 2011
Alder:
5 år
Vægt på en fem-årig
Kære Helen
Jeg skriver til dig for at få en vurdering af vægten hos min fem-årige, Ingrid. Hun er ca 112 cm høj, og vejer ca 21 kg. på vores egen vægt. Ift kurven i livets bog er hun vist meget gennemsnitlig, og hun er vist også meget standard ift. arme og ben - men hendes mave er forsat meget rund. Hun har ikke deller i en ring rundt om maven, men simpelthen en meget stor mave - lidt ligesom da hun var mindre.
Vi spiser sundt, og tager altid afsæt i kost-pyramiden. Vi passer vældig meget på med hendes mad - minimælk og vand, sjældent saft, og hvis slik, så oftest kun vingummier, og sodavands-is, og kun i weekenden. Vi gør altså hvad vi kan - men jeg er ikke sikker på andet end hun forsat er for godt i stand. Hun er lige begyndt i en ny børnehave, med en italiensk madmor - luksus - og Ingrid elsker hendes mad, ligesom hun er meget glad for at hjælpe med at lave mad herhjemme. Men jeg er en smule nervøs for om hendes store glæde ved mad nu har gjort hende for tyk?
Vi prøver at få motion ind i hverdagen, med leg i haven, gang til børnehaven, begrænset tv-kigning og andet, men jeg synes faktisk ikke rigtigt det batter noget. Når jeg reagerer nu, er det fordi hun kun har et år tilbage i børnehaven, og så er det skoletid, hvor løb og leg vel næppe spiller så stor en rolle som i børnehaven.
Vi skal til læge i næste måned med hende for en fem-års undersøgelse, og her vil jeg bede om at få en henvisning til en diætist, hvis lægen er enig. For som sagt, er vi ikke usikre på hvad der er sund mad for hende og os andre, men spørgsmålet er om vi skal sadle lidt om, ift. hvor meget mad hun må få, og hvilken slags? Feks mindre pasta, mere ris etc.
Hvad tænker du om ovenstående - er der grund til at reagere, eller skal vi satse på at det hele retter sig på sigt?
Bedste hilsner
Ingrid og Maries mor