Brev:
Sove hele natten i egen seng - 3 år, 9 mdr.
17. august 2011
Alder:
3 år, 9 mdr.
Sove hele natten i egen seng - 3 år, 9 mdr.
Kære Helen,
Så er jeg på banen ang. min store pige på 3 år 9 md. Hun kommer ned til os om natten og det er HVER nat. Vi har altid ladet hende komme, fordi det er helt ok for os. Hun må også gerne komme, men vi vil gerne derhen hvor det er en gang i mellem og ikke hver nat. Vi fik lillesøster for snart et år siden og selvom hun sover fint om natten, så skal vi derop ca. en gang hver nat. Og vi synes det begynder at være lidt meget renderi. (ikke i forhold til hvordan det har været selvfølgelig, men mere hvor vi gerne vil hen)
Vores store pige sov hos os til hun var 8 md. og kom derefter på eget værelse. Da hun var 12 md. reagerede hun på at starte i pasning, ville ikke sove i egen seng og sov hos os i 2 md. Så tog vi ”kampen”, da hun var 14 md. Vi puttede hende i egen seng og hun græd som pisket, men vi blev hos hende til hun sov. Vi er aldrig gået fra hende, når hun har været ked. Efter tre dage var hun igen glad for sin seng.
Langsomt blev det til at vi kunne gå ud efter bog og sang, og hun faldt i søvn af sig selv. Dette dejlige putteritual fungerede ca. et år. I den periode sov hun også hele natten i egen seng og kom ikke ind hos os. Da hun var 2 år og 3 md. blev hun rigtig syg med både mellemørebetændelse og en mavevirus samtidig. Den uge sov hun hos os, og bagefter var det slut med at gå efter bog og sang, og der begyndte hun også at komme ind til os om natten. Siden har vi siddet hos hende til hun sov, indtil for 2 måneder siden, hvor vi sagde til hende, at nu var hun stor nok til at falde i søvn af sig selv. Vi bliver ovenpå og går ikke ned før hun sover, men går og rydder lidt op osv. Er det ikke det du kalder ”strygetøj-metoden”? (det har vi prøvet at introducere før, men dengang gik den ikke).
Det skal lige siges, at i den periode, hvor jeg stadig ammede om natten, gik min mand ind til hende og sov, når hun kaldte hver nat. Vi havde prøvet at ligge alle 4 i soveværelset, men det blev noget værre rod. Men det er overstået for 3 md. siden, hvor lillesøster fik eget værelse, og hun igen kunne komme ind til os.
Vi har hele tiden tænkt, at hvis vi opfylder hendes behov for at komme ind til os, så vil hun på et tidspunkt ikke komme mere, men det er ikke rigtig sket. Så tænkte vi, at det måske var fordi vi sad hos hende, til hun sov, at hun vågnede og tænkte: ”Hov, hvor er mor og far?”, og derfor falder hun nu i søvn alene, men det har heller ikke hjulpet på det.
Hun er jo en stor pige, og vi kan tale med hende om tingene, og lave aftaler med hende. Så lige nu hedder aftalen, at hun først må komme ned, når vi er gået i seng. Vi kan jo ligesom ikke rigtig sige, at hun godt må komme tre gange om ugen, og de andre dage skal hun sove hele natten i egen seng. Det vi jo bare ønsker er at hun sover hele natten uden at vågen.
Hun har altid været meget tryghedssøgende, men er det mindre og mindre. Hun er også samtidigt en meget udadvendt og social pige og hun tør sagtens en masse ting uden mor og far. Hun har b. la. været til 2 børnefødselsdage osv.
Jeg ved ikke hvorfor hun vågner. Hun har det godt og trives rigtig godt i sin børnehave. Ud over lillesøsters ankomst for snart et år siden, så har vi ikke haft nogen store forandringer.
Har vi gjort noget ”forkert” i forhold til putning og kan vi gøre noget nu for at sikre en nat uden opvågning. Jeg tænker også på lillesøster og hendes putteritual. Hende sidder vi hos og holder i hånden til hun sover. Det tager under 5 min og vi synes det fungere fint, men ønsker heller ikke at skabe nogle dårlige vaner.
Kærlig hilsen
Rikke