Svar: Græder og ondt i maven
12. august 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng :)
Er din dreng blevet ordentligt undersøgt at lægen? Det synes jeg er vigtigt, I er nødt til at finde ud af om det er i maven han har problemer eller om han har ondt i nakke, skuldre eller andet.
Det er helt naturligt at hans mave har svært ved at finde ro - hans tarme er meget umodne og han har fået en masse forskelligt ned i den mave, både forskellige typer af mme, modermælk og også sukkervand. Jeg kan godt forstå at I er frustrerede og naturligt har forsøgt rigtig meget, det ville jeg sikkert også have gjort, men det lyder som en god idé at forsøge med en højt hydrolyceret erstatning.
I kan prøve at fortsætte med Profylac - nu hvor jeg svarer dig idag, har I sandsynligvis forsøgt med dette i nogle dage og du må have en idé om, hvorvidt det gør nogen forskel. Hvis du ikke oplever at det hjælper, så synes jeg du skulle prøve Althera - det købes også på apoteket. Men ellers tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du forsøger at bibeholde en type erstatning, så tarmene også kan vænne sig til det og måske falde lidt til ro :)
Tal også med lægen om, hvorvidt det ville være en idé at give ham mælkesyrebakterier - det kunne være bioGaia eller bifiform minidråber. Da han ikke er ældre end han er, skal det kun gives efter aftale med jeres læge.
Prøv med en anden type flaskesut. Man kan købe flaskesutter, der er designet, så de modvirker kolik og mindsker luftindtaget, når barnet spiser af flasken og flere familier har givet udtryk for, at de har oplevet en forskel med luftindtag og maveproblemer, når de har forsøgt med Pigeon, Avent og Babyborn free flaskesutter, specielt til børn med kolik. De er alle forskellige og det kan være en forsøg værd at prøve sig frem ...
Uanset hvad grunden er, så er det utroligt frustrerende at være forældre til et barn der græder så ulykkelig og hvor intet man forsøger tilsyneladende hjælper.
Man ved at tæt kropskontakt er vigtigt, når børn græder. De har brug for at ligge hud mod hud, være i mors eller fars favn - det beroliger og det hjælper dem på sigt. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan have ham så meget i armene som muligt. Køb evt. en slynge som han kan ligge i, så du kan have ham hos dig, selvom du også skal lave lidt praktisk ...
Lad ham også være hos far - far luger ikke af mælk og derfor kan det nogle gange være beroligende at ligge på fars brystkasse og putte. Han må gerne ligge på maven hos far, når far er vågen og netop det at ligge på maven kan faktisk ofte hjælpe på maveuro. Prøv også at gå med ham, hvor I har ham liggende på maven på jeres underarm - det kan også få ham til at slappe af.
Et lunt bad, kan også gøre at han slapper af i kroppen og I må gerne indføre et dagligt bad, hvis han virker til at kunne falde lidt til ro med dette. Du må også gerne efterfølgende frotterer ham godt med et håndklæde, cykle lidt med hans ben og massere ham lidt på maven - små cirkler i urets retning, for at se om han så slapper mere af og får mere ro i maven.
Hjælp ham med at bøvse, når han er færdig med at spise, så han kommer af med så meget luft som muligt som en bøvs. Det er naturligt at han sluger luft, når han spiser, men den luft som ikke komme ud som bøvs skal naturligt igennem mave og tarm og kommer ud som prutter i stedet - og det giver naturligt mere luft i maven, hvis han ikke bøvser ...
Når han skal bøvse så er det vigtigt at holde ham op, så hans ryg er lige og armene løftet. Derfor er det godt at lægge ham helt op over dine skuldre og så evt. klappe med små lette klap fra blenumsen og op af ryggen, for at hjælpe luften på vej.
At lære ham at sutte på en sut, kan også være en rigtig god idé. Den virker for det første beroligende, men den hjælper også mælken (og luften) igennem maven, uden at der følger yderligere mælk med derned. Så det at sutte, kan også være med til at give lidt mere ro i maven, fordi maden hjælpes på vej.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske