Brev:
Lære at sove igennem og spørgsmål om renlighed
12. august 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
Lære at sove igennem og spørgsmål om renlighed
Kære Helen,
Vores datter er tre år nu og trives i bedste velgående. Hun er startet i børnehaven i den integrerede institution, hun også gik i vugge stue i, og det går godt. Vi kan godt mærke, hun er ekstra træt og hun tager sig nogle hidsige flip af og til derhjemme, men hun trives derovre og græder ikke en gang, når vi afleverer hende.
Hun har nu altid været en meget bestemt dame, men det har nok intensiveret sig lidt her efter børnehavestart. Hun har også "smidt" sutten, som hun var meget glad for, hvilket er gået godt, men vi kan mærke, at det tager lidt længere at falde til ro om aftenen og om natten, hvis hun vågner. Og hun har smidt bleen, dog vil hun helst lave lort i bleen, og det er kun sjældent at vi kan få hende til at sætte sig på toilettet og forsøge. Det er lykkes to gange;-)
Mit første spørgsmål lyder:
Siden hun var to år er hun kommet ind i vores seng, hvis hun er vågnet om natten og sovet videre der til om morgenen. Hun sover af og til hele natten, men oftest kommer hun ind i vores seng ved 4-5 tiden. På det seneste har det dog været kl 1 hver nat ca. Hun elsker at komme ind til os, jeg tror det i den grad er blevet en vane, så det forhindrer hende i at sove igennem hele natten.
Om 6 uger får hun en lillebror, og jeg tænker, det ikke er hensigtsmæssigt, at hun sover sammen med os længere så, for så vil lillebror jo vække hende om omvendt. Ihvertfald kunne jeg rigtig godt tænke mig at gøre en indsats nu for at lære hende at sove igennem hele natten i egen seng.
Hvad tænker du om dette? Tror du, vi kan lære hende at blive i egen seng? F.eks. ved at gå ind til hende, når hun kalder og sidde ved siden af hende og berolige hende, indtil hun igen falder i søvn? Hun vil sikkert protestere højlidt de første nætter, men tror du, at vi på denne måde ville kunne ændre vanen? Eller tænker du, det ville være skadeligt for hende, at hun skal have lov til at have den tryghed, det er at sove hos os? Hun virker ikke utryg overhovedet, men bare meget mor og far glad. Er det for meget oven i suttestop, blestop og børnehavestart?
Mit andet spørgsmål er: Hvorfor vil hun ikke lave på toilettet men kun i bleen? Og hvordan kan vi få hende til at blive helt renlig. Skal vi presse hende eller vente, til hun selv gør det af lyst en dag? Skal vi tilbyde hende belønninger, hvis hun laver på toilettet, i form af is eller gaver, eller vil det være tåbeligt? Eller hvad ville være en god metode?
Det var alt for nu!
Mange hilsner fra hele familien