Lære at sove igennem og spørgsmål om renlighed

12. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Lære at sove igennem og spørgsmål om renlighed

Kære Helen,

Vores datter er tre år nu og trives i bedste velgående. Hun er startet i børnehaven i den integrerede institution, hun også gik i vugge stue i, og det går godt. Vi kan godt mærke, hun er ekstra træt og hun tager sig nogle hidsige flip af og til derhjemme, men hun trives derovre og græder ikke en gang, når vi afleverer hende.

Hun har nu altid været en meget bestemt dame, men det har nok intensiveret sig lidt her efter børnehavestart. Hun har også "smidt" sutten, som hun var meget glad for, hvilket er gået godt, men vi kan mærke, at det tager lidt længere at falde til ro om aftenen og om natten, hvis hun vågner. Og hun har smidt bleen, dog vil hun helst lave lort i bleen, og det er kun sjældent at vi kan få hende til at sætte sig på toilettet og forsøge. Det er lykkes to gange;-)

Mit første spørgsmål lyder:
Siden hun var to år er hun kommet ind i vores seng, hvis hun er vågnet om natten og sovet videre der til om morgenen. Hun sover af og til hele natten, men oftest kommer hun ind i vores seng ved 4-5 tiden. På det seneste har det dog været kl 1 hver nat ca. Hun elsker at komme ind til os, jeg tror det i den grad er blevet en vane, så det forhindrer hende i at sove igennem hele natten.

Om 6 uger får hun ...

Annonce

... en lillebror, og jeg tænker, det ikke er hensigtsmæssigt, at hun sover sammen med os længere så, for så vil lillebror jo vække hende om omvendt. Ihvertfald kunne jeg rigtig godt tænke mig at gøre en indsats nu for at lære hende at sove igennem hele natten i egen seng.

Hvad tænker du om dette? Tror du, vi kan lære hende at blive i egen seng? F.eks. ved at gå ind til hende, når hun kalder og sidde ved siden af hende og berolige hende, indtil hun igen falder i søvn? Hun vil sikkert protestere højlidt de første nætter, men tror du, at vi på denne måde ville kunne ændre vanen? Eller tænker du, det ville være skadeligt for hende, at hun skal have lov til at have den tryghed, det er at sove hos os? Hun virker ikke utryg overhovedet, men bare meget mor og far glad. Er det for meget oven i suttestop, blestop og børnehavestart?

Mit andet spørgsmål er: Hvorfor vil hun ikke lave på toilettet men kun i bleen? Og hvordan kan vi få hende til at blive helt renlig. Skal vi presse hende eller vente, til hun selv gør det af lyst en dag? Skal vi tilbyde hende belønninger, hvis hun laver på toilettet, i form af is eller gaver, eller vil det være tåbeligt? Eller hvad ville være en god metode?

Det var alt for nu!
Mange hilsner fra hele familien

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder