Svar: Hård mave - 18 mdr.
31. maj 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Livs mor
Når man er 1½ år gammel, så spiser man helt almindelige varieret kost - og afføringen er derfor meget som hos voksne. Den skal være fast og formet, men må ikke være hård og ikke gøre ondt at komme af med.
Det er rigtig godt at I er opmærksomme på at give hende fibre, så hendes mave har noget at arbejde med. Men måske spiser hun for sundt? Måske skal hun have lidt mere fedtstof (smørelse til tarmen), det er både smør på brød, men også sovs af forskellige slags. Og fisk er også en vigtigt kilde til sundt fedt.
Jeg synes ikke I skal tage mælken fra hende umiddelbart og hvis I gør det, så skal lægen ind over. Men hvad slags mælk giver I hende? Det anbefales at hun får letmælk og også surmælksprodukter af letmælk typen. Det er faktisk vigtigt at I giver hende tykmælk, A38, Ymer, Cultura eller lignende, fordi de mælkesyrebakterier, der er i yoghurt også er med til at holde maven igang naturligt.
I kan prøve at give hende lidt koldskål lavet med tykmælk så fedtindholdet kommer lidt op (der er jo ikke særlig meget fedt i kærnemælk), netop koldskål kan nogle gange sætte lidt gang i maven.
Også kødsovs, millionbøf og lignende som er krydret med løg, forskellige krydderier og netop "sovs" er vigtigt, så jo mere rigtig mad og mad med smag og kraft I kan give hende jo bedre. Hun må godt spise salat og råkost, men det vil være bedst, hvis hun stadig får kogte grøntsager og får gammeldags mormor mad.
Frugt er som du skriver også vigtigt - og I kan give hende svesker, blommer, abrikoser og lignende som alt sammen kan virke afførende. Prøv også med en gammeldags frugtgrød med lidt mælk på, netop fordi det kan sætte gang i maven. Brug også frugt og bær på yoghurt.
Hvis I ikke kan få hendes mave igang naturligt ved at ændre på kosten, så prøv at tale med jeres læge om at hun kan prøve Movicol i stedet for laktulose. Movicol gør afføring blød ligesom laktulose og nogle børn responderer bedre på dette. Det kan drysses på maden eller kan drikkes og måske vil hun trives med at få dette i en periode og så stille og roligt kunne trappe ud i takt med at kosten så ændres.
Nogle gange får børn problemer, fordi de begynder at spise mere og mere rigtig mad og vi spiser ofte meget fedtfattigt, spiser groft, spiser fuldkorn osv. Og det er rigtig godt - men for at små børns mave kan fungerer godt, så skal de have federe kost end os, de skal også have lyst brød og lyst pasta en gang imellem og ikke kun spise fuldkorn, selvom det også er vigtigt at de får det :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske