Svar: Luft i maven - 5 mdr.
27. maj 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Velkommen til og tak for dit brev:)
Det vil være rigtig godt, hvis din dreng kan sidde så meget op som muligt, når han spiser. Det gælder både, når du ammer og når han får skemad. Jo mere lodret du kan have ham, jo bedre vil det være for hans indtag af mad og det kan minimere hans luftindtag.
Når du ammer kan du med fordel amme ham i tvillingestillingen om dagen, så han sidder lidt mere op, lodret ud under din arm. Og når du giver ham skemad, så lad ham sidde på dit skød i stedet for halvt at ligge i en skråstol eller lignende.
Måske er han så stærk i ryggen at han allerede nu kan komme op i en høj stol? De fleste børn kan dette omkring 6 måneders alderen, men nogle børn kan før og det kan være en hjælp hos jer.
Du kan også tale med jeres læge om, hvorvidt man skal undersøge, hvorfor jeres dreng har de luftproblemer som han har og har grædt så meget. Det kunne være fordi han har refluks, altså har noget mavesyrer der står og kører op og ned mellem mavesæk og spiserør, det generer og gør ondt og det kunne være en forklaring. Det kan behandles med medicin.
Du kan også tale med lægen om, hvorvidt det kunne være relevant at behandle ham med en højdosis mælkesyrebakterier. Man kan købe bifiform minidråber eller BioGaia dråber - det må dog ikke gives uden at du har talt med jeres læge om det. Mælkesyrebakterier kan have en positiv effekt på barnets mave og være med til at stabilisere.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske