Svar: Kampen om solcreme
26. maj 2011
Alder:
3 år, 1 mdr.
Hej med jer
Dejligt at høre, at drømmeflasken har givet lidt bedre søvn for både jer og lillebror :)
Mange børn bryder sig ikke om at få smurt solcreme på. Nogle bryder sig ikke om at vi gnider cremen ind, andre protesterer over at blive holdt fast eller det at "skulle" noget. Atter andre synes det klistrer, er fedtet og ubehageligt.
Nogle gange hjælper det, at lave en aftale om at man f.eks. bliver smurt med den flydende creme om morgenen og at man så i løbet af dagen får lov til at bruge spray. Så I starter med at lægge en god bund med en creme, der smøres rigtig godt ind og så sprayer på de særligt udsatte steder i løbet af dagen. Når I sprayer, så skal der stadig nok på, men det virker for børn mindre irriterende og de kan følge med på en anden måde ...
Men det bedste man kan gøre er at forsøge at gøre barnet opmærksom på solen og hvorfor solcreme er vigtigt. Jeres dreng er naturligvis ikke så gammel endnu og det er begrænset, hvad han forstår, men det kan være en rigtig god idé at læse lidt for ham om netop solen, børn der bliver skoldet og hvorfor solcreme er vigtigt.
Det er lettere at forholde sig til, hvis man læser om en anden i en børnebog og lettere at tale om den anden, end at tale om sig selv - og samtidig kan det så give ham en opmærksomhed på, hvorfor det er I insisterer på den solcreme dagligt ...
Der er netop kommet bogen "Max og Mille - og den dumme, dejlige sol". En bog netop om solproblematikken og solcreme - og faktisk følger der en prøve på en solcreme med i bogen. Den er skrevet af Peter Gotthardt og Gunhild Rød.
Håber det vil hjælpe lidt på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske