Svar: Kampen om solcreme

26. maj 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med jer

Dejligt at høre, at drømmeflasken har givet lidt bedre søvn for både jer og lillebror :)

Mange børn bryder sig ikke om at få smurt solcreme på. Nogle bryder sig ikke om at vi gnider cremen ind, andre protesterer over at blive holdt fast eller det at "skulle" noget. Atter andre synes det klistrer, er fedtet og ubehageligt.

Nogle gange hjælper det, at lave en aftale om at man f.eks. bliver smurt med den flydende creme om morgenen og at man så i løbet af dagen får lov til at bruge spray. Så I starter med at lægge en god bund med en creme, der smøres rigtig godt ind og så sprayer på de særligt udsatte steder i løbet af dagen. Når I sprayer, så skal der stadig nok på, men det virker for børn mindre irriterende og de kan følge med på en anden måde ...

Men det bedste man kan gøre er at ...

Annonce

... forsøge at gøre barnet opmærksom på solen og hvorfor solcreme er vigtigt. Jeres dreng er naturligvis ikke så gammel endnu og det er begrænset, hvad han forstår, men det kan være en rigtig god idé at læse lidt for ham om netop solen, børn der bliver skoldet og hvorfor solcreme er vigtigt.

Det er lettere at forholde sig til, hvis man læser om en anden i en børnebog og lettere at tale om den anden, end at tale om sig selv - og samtidig kan det så give ham en opmærksomhed på, hvorfor det er I insisterer på den solcreme dagligt ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der er netop kommet bogen "Max og Mille - og den dumme, dejlige sol". En bog netop om solproblematikken og solcreme - og faktisk følger der en prøve på en solcreme med i bogen. Den er skrevet af Peter Gotthardt og Gunhild Rød.

Håber det vil hjælpe lidt på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder