Svar: Tissemand
24. maj 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Lone
Jeg har hørt fra andre mødre, der er bosiddende i udlandet, at det der er almindelig kutyme at man trækker forhuden på små drenges tissemænd tilbage - det anbefales ikke i Danmark...
Hos det lille barn vil det som regel ikke være muligt at trække forhuden tilbage, uden at det strammer. Når drengene når 3 års alderen, vil ca. halvdelene af dem have lidt mere løs forhud og her vil man uden problemer kunne trække den tilbage. Generelt forventes en dreng dog først at kunne trække forhuden tilbage, når han er fyldt seks år.
Hvis forhuden hos et barn ikke kan trækkes tilbage uden besvær, bør man undlade at gøre forsøg herpå. Man risikerer at man får lavet små rifter i forhuden, som kan føre til dannelse af arvæv og en reel forhudsforsnævring (phimosis).
Man skal naturligvis være opmærksom på hygiejnen og sørge for at vaske spidsen af tissemaden med en ren klud, fjerne evt. afføring og urin, som kan sidde og genere. Det er vigtigt at det holdes rent, så drengen ikke får infektion.
I Danmark anbefaler vi normalt at opfordre drengene til at trække forhuden tilbage og vaske sig ekstra grundt der, hvor de bliver bevidste om at de pludselig kan - mange drengebørn vil komme og sige "se, hvad jeg kan?!" og i den forbindelse som noget helt naturligt tale med dem om at nu er de ved at være store drenge og at de skal være opmærksomme på at vaske sig rigtigt, når de er i bad.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske