Er han bange for at sove alene?

24. maj 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Er han bange for at sove alene?

Hej Helen.

Det er første gang vi skriver til brevkassen – men vi har fulgt med længe og synes du giver nogle rigtig gode råd til alle os forældre!

Vi skriver fordi vi i øjeblikket har putteproblemer med vores dejlige dreng på knap 2½ år.

Han har det seneste år været rigtig god til at lægge sig til at sove selv. Tryg og glad. Både til middagsluren i barnevognen og om aftenen. Nu kræver han at vi er ved siden af ham. Vi kan få det til at fungere ved at stå ved døren i hans værelse og behøver ikke sidde lige ved siden af ham. Han bliver HELT vildt ulykkelig og græder voldsomt, hvis vi går væk fra værelsesdøren. Det tager ca. ½ time før han sover nok til at man kan flytte sig. Hvis han vågner efter at have sovet lidt, skal vi så stå der ½ time igen. De aftener hvor han vågner tit kan vi så ikke lave andet end at stå ved døren på skift. Hvis han vågner om natten tager vi ham ind til os. Det sker vel ca. hver anden nat.

Vi har en enkelt gang om aftenen prøvet at bare gå og så lade ham græde ca. 4 min inden én af os gik ind til ham. Han putter sig når vi kommer ind og vil ikke underholdes eller op. Vil bare have at vi skal være der. Sådan gik vi til og fra i en time hvor han bare skreg og kaldte på os. Til sidst gav jeg (mor) op fordi jeg simpelthen ikke kan holde ud at han bliver så ked af det.

Ved middagsluren (hjemme) er det samme tur. Han putter sig først når han er overbevist om at jeg er lige ...

Annonce

... omkring ham i haven og ikke går ind i huset.

Når han vågner efter en middagslur (1½-3 timer) samt om morgenen (ved 0630 tiden) er han også VILDT ked af det og råber på os. Han plejer vel at mærke at vågne glad og veludhvilet med smil på læben.

Vores putteritual er at læse et par historier ved 19.30 tiden i en sofa på hans værelse. Herefter en tår vand i sengen og så godnat. Det har været sådan længe og har fungeret rigtig godt.

Prøve han os af og ”tester” hvor langt han kan gå? Har han bare brug for trygheden i øjeblikket? Er han mon bange? Det har stået på 1½ uge nu. Er det mon bare en fase?

Vi synes det er svært at vide om vi skal være hårde og sætte grænser, når han bliver så ked af det.

I vågentiden er han en glad dreng der er meget fint med i sin udvikling. Han trives i vuggestuen men også her vil han nu kun sove hvis en pædagog holder ham i hånden. Og vågner også her i et skrig og er helt ulykkelig. Så snart de tager ham op og ind i vuggestuen er der ingen problemer.

Det skal siges at vi for 1½ uge siden (da det startede) glemte at tænde babyalarmen en aften og opdagede tilfældigt at han græd og græd i sin seng. Vi ved ikke hvor længe han har grædt (det er max ½ time). Spørg lige om vi havde dårlig samvittighed! Kan det have udløst det her?

Hvad kan vi gøre for at få ham til at putte sig trygt igen uden at det er betinget af en af os der står ved siden af?

Med venlig hilsen
Per og Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre