Svar: Tynd afføring og blå plet i munden
18. maj 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Maja
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng :)
Børns afføring ændrer sig i takt med at barnet bliver ældre. Der sker hele tiden nogle enzym ændringer i mave- og tarm, som gør at afføringsmønsteret kan skifte.
Derudover påvirkes afføringen, hyppigheden og konsistensen, farven osv. også af hvad barnet får at spise. Hvis din dreng ammes, så kan afføringen ændre sig, fordi du har ændret spisevaner - måske er du begynde at spise mere frugt, mere salat og grønt, spiser jordbær, koldskål eller lignende som hører sommeren og den lyse tid til og så reagerer han med lidt tynd mave, fordi det du spiser er i mælken.
Han kan naturligvis også have en mavevirus, måske være forkølet eller andet, som også kan give tynd mave. Så længe han spiser, virker glad, trives og vokser så lyder det ikke bekymrende. Er du i tvivl, så få lægen til at se på ham :)
Med hensyn til en lille mørkeblå plet, så lyder det ikke umiddelbart som tænder - men jeg kan naturligvis ikke udelukke det ... det kan også være et lille modermærke han har, det kan være en lille blodansamling, måske fordi han har bidt i noget legetøj, en rangle eller lignende, der har været hårdt ... Jeg kan jo desværre ikke se det herfra, hvor jeg sidder - det lyder dog ikke umiddelbart farligt :)
Hvis du tager ham til lægen for at få tjekket maven, så vis også lægen den blå plet :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske