Svar: Afsked med en gammel ven

18. maj 2011

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Vibeke

Tak for dit brev, for din historie :)

Der er for mig at se ingen tvivl om at kæledyr har stor betydning for børn og at jeres dreng naturligt savner Chitty, når den pludselig ikke er der.

Han er så lille, at han ikke kan forklares særlig meget, men han kan sagtens føle savn og mangle katten og han kan naturligvis også mærke at du er ked af det, at stemningen er lidt trykket og at det at katten er væk, er noget som betyder meget, det er noget alvorligt.

At forklare ham at Chitty er i missehimlen, vil han sandsynligvis ikke kunne forstå - han har ingen fornemmelse af himmel og jord og kan ikke forholde sig til at der kan være en verden for katten et andet sted - men det kan naturligvis sagtens være en forklaring man bruger, når han spørger efter katten, kalder på den eller lignende og også en forklaring han vil acceptere. Fuldstændig ligesom hvis han spørger efter far og man siger "far er på arbejde", så ved han jo heller ikke hvad det betyder, har ingen idé om hvad far laver der osv. men han godtager forklaringen.

At han finder en bamse, kalder den for chitty og bruger den som 'substitut' synes jeg er rigtig fint og skal ses som et sundhedstegn. Det er en ...

Annonce

... meget fin måde at reagere på og helt naturligt for ham og med den alder han har.

Hvis I har gjort noget særligt ud af graven i haven, lægger blomster der eller lignende, så er der ikke noget i vejen for at I viser ham og fortæller ham at Chitty ligger der - men igen, han vil have svært ved at forholde sig til det og som det er lige nu, så har han jo fundet sin egen lille løsning og bruger sin bamse. Når han bliver større og hvis I en dag ser billeder af Chitty, så vil det være naturligt at tale med ham om den kat I havde engang, om at det er derfor bamsen hedder samme navn og så kan I fortælle ham at den er begravet i haven. Men lige nu lyder det som om at I skal lade tiden gå sin gang.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

De fleste børn vil omkring 5 års alderen begynde at interessere sig for de lidt større spørgsmål i livet "hvordan bliver jeg født?", "hvordan kommer en baby ind i maven", "hvordan ved man at man skal dø?", "Hvad sker der når man dør?" osv. og i den forbindelse vil det være helt naturligt at tale om venner, familie, kæledyr osv. som ikke er der mere - og i den forbindelse også tale om katten som I havde, da han var lille :)

Tak for din historie - jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke