Svar: Afsked med en gammel ven
18. maj 2011
Alder:
2 år
Kære Vibeke
Tak for dit brev, for din historie :)
Der er for mig at se ingen tvivl om at kæledyr har stor betydning for børn og at jeres dreng naturligt savner Chitty, når den pludselig ikke er der.
Han er så lille, at han ikke kan forklares særlig meget, men han kan sagtens føle savn og mangle katten og han kan naturligvis også mærke at du er ked af det, at stemningen er lidt trykket og at det at katten er væk, er noget som betyder meget, det er noget alvorligt.
At forklare ham at Chitty er i missehimlen, vil han sandsynligvis ikke kunne forstå - han har ingen fornemmelse af himmel og jord og kan ikke forholde sig til at der kan være en verden for katten et andet sted - men det kan naturligvis sagtens være en forklaring man bruger, når han spørger efter katten, kalder på den eller lignende og også en forklaring han vil acceptere. Fuldstændig ligesom hvis han spørger efter far og man siger "far er på arbejde", så ved han jo heller ikke hvad det betyder, har ingen idé om hvad far laver der osv. men han godtager forklaringen.
At han finder en bamse, kalder den for chitty og bruger den som 'substitut' synes jeg er rigtig fint og skal ses som et sundhedstegn. Det er en meget fin måde at reagere på og helt naturligt for ham og med den alder han har.
Hvis I har gjort noget særligt ud af graven i haven, lægger blomster der eller lignende, så er der ikke noget i vejen for at I viser ham og fortæller ham at Chitty ligger der - men igen, han vil have svært ved at forholde sig til det og som det er lige nu, så har han jo fundet sin egen lille løsning og bruger sin bamse. Når han bliver større og hvis I en dag ser billeder af Chitty, så vil det være naturligt at tale med ham om den kat I havde engang, om at det er derfor bamsen hedder samme navn og så kan I fortælle ham at den er begravet i haven. Men lige nu lyder det som om at I skal lade tiden gå sin gang.
De fleste børn vil omkring 5 års alderen begynde at interessere sig for de lidt større spørgsmål i livet "hvordan bliver jeg født?", "hvordan kommer en baby ind i maven", "hvordan ved man at man skal dø?", "Hvad sker der når man dør?" osv. og i den forbindelse vil det være helt naturligt at tale om venner, familie, kæledyr osv. som ikke er der mere - og i den forbindelse også tale om katten som I havde, da han var lille :)
Tak for din historie - jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske