Brev:
Afsked med en gammel ven
18. maj 2011
Alder:
2 år
Afsked med en gammel ven
Kære Helen.
For et par måneder siden gik det for alvor op for mig, at jeg nok var ved, at skulle sige farvel til min gamle kat, Chitty..
Chitty blev 17 år, og i den tid har han boet hos mig, så han betød rigtig meget for mig.
Chitty betød også rigtig meget for Simon, katten har jo været i hans liv lige siden han kom til, så Simon var rigtig glad for ham, og det var det første ord han lærte at sige: "tji'ti"
Min mand og jeg var begge pænt nervøs for hvilken betydning det villa ha' for Simon, og spurgte os for i vuggeren.
Her mente man, at det nok ville være os, der ville være mest berørte, men at vi kunne sige til Simon at missen nu var i misse himlen, og ikke kom mere..
Den dag vil skulle sige farvel, var Simon i vuggeren, og vi havde fri. Dyrlægen kom hjem til os, og det hele foregik meget fredfyldt og kærligt.
Da Simon kom hjem om eftermiddagen var det hele overstået og missen begravet i haven.
På vejen hjem havde min mand forsøgt at forklare Simon det som pædagogerne havde rådet, men vi var i tvivl om hvad han forstod, han så bare lidt tænkende ud..
Jeg har selv været MEGET ked af det, og har forsøgt at passe lidt på at Simon ikke blev alt for udsat for mig sorg, samtidig med at vi mente at det var ok, at han så at jeg var ked af det, og blev glad igen..
Som dagene gik spurgte Simon faktisk slet ikke til Chitty, hvilket undrede mig meget, da han havde været en stor del af Simons liv..
Pludselig en dag skete der så det, at Simon for alvor forelskede sig i en af sine små bamser, en lille hvid tiger bamse, som han selv døbte Chitty.
Jeg behøver vel ikke at fortælle, at jeg blev noget lang i ansigtet, da Simon en morgen sad i sin seng, og pludselig udbrød:
"Der er Chitty" igen og igen, med ansigtet i et stort smil :o)
Vi har ikke påvirket ham i den retning, så det må ha' være et savn i ham, som har trikket dette frem, eller hvad foregik der i hans lille hoved, kan du forklare det..??
Vi har endnu en gammel kat, som hedder Oliver, og han er nu genstand for Simons kærlighed, sammen med hans uundværlige Chitty-bamse-mis..
På trods af hvad pædagogerne sagde, så har det åbenbart betydet så meget for Simon, at han, på eget initiativ, har døbt sin bamse Chitty..
På den måde kan han nemlig stadig kalde på missen, også selvom han ikke er hos os mere..
Jeg kunne godt tænke mig at vide om du synes at vi skulle ha' fortalt Simon at missen ligger begravet i vores have, og hvor..??
Jeg vil egentlig ikke rigtig noget med denne historie, andet end at fortælle den til dig, da jeg synes at det er en meget tankevækkende oplevelse..
De bedste hilsner fra Vibeke