Svar: Forældremyndighed ved dødsfald?

16. maj 2011

Kategori:
Alder:
8 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor

Det er et helt relevant spørgsmål du stiller og det er ganske fornuftigt at tage en snak om, hvad man ville gøre, hvis det værste indtræf ...

Det er en advokat I skal have fat i og som kan rådgive jer bedst. Jeg er ikke jurist og det er derfor begrænset, hvor præcist jeg kan svare dig. Men, lidt kan jeg da fortælle.

Vi har i Danmark en forældreansvarslov, som overordnet handler om at børn og unge under 18 år hører under forældrenes ansvar og at vi som forældre har pligt til at drage omsorg for barnet og træffe afgørelser ud fra barnets interesser og behov. At børn har ret til omsorg og tryghed og skal behandles med respekt og at børn ikke må udsættes for krænkende behandling.

Der er i denne lov et punkt som handler om dødsfald. Hvis man har fælles forældremyndighed og den ene forældre dør, så forbliver forældremyndigheden hos den anden. Hvis barnet ikke bor hos den forældre, der stadig lever, kan en anden i forbindelse med dødsfaldet anmode om at få tillagt forældremyndigheden. Hensynet her vil altid være, hvad der skønnes bedst for barnet.

Man kan godt ...

Annonce

... tilkendegive, hvem man efter ens død, mener bør have tillagt forældremyndigheden og I kan således godt skrive testamente, som man vil tage med i betragtning, når man vurderer, hvad der skal ske med jeres børn, hvis I pludselig ikke er her mere. Hvorvidt forældremyndigheden vil blive tildelt jeres forældre eller andre, vil afhænge helt at situationen og det være en vurdering der i DK foretages af statsamtet / Københavns Overpræsidium.

Det testamente I kan lave kaldes for et børnetestamente - det bruges som udtryk for jeres ønsker og man tager det med i den vurdering man laver, men mange ting kan spille ind og det er ikke nogen garanti for, at det bliver fuldstændig som I ønsker. Det anbefales at man, hvis man vælger at lave et børnetestamente, derfor beskriver så udførligt som muligt, hvorfor man vælger som man vælger. Altså giver tydelige begrundelser for, hvorfor I ønsker som I ønsker.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

At lave et børnetestamente koster normalt mellem 2000-3500 kr og det laves af en advokat.

Jeg håber du kan bruge dette videre og skal sende et link i separat mail, så du kan se loven og se hvad der står :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre