Svar: Forældremyndighed ved dødsfald?
16. maj 2011
Alder:
8 år
Kære bekymrede mor
Det er et helt relevant spørgsmål du stiller og det er ganske fornuftigt at tage en snak om, hvad man ville gøre, hvis det værste indtræf ...
Det er en advokat I skal have fat i og som kan rådgive jer bedst. Jeg er ikke jurist og det er derfor begrænset, hvor præcist jeg kan svare dig. Men, lidt kan jeg da fortælle.
Vi har i Danmark en forældreansvarslov, som overordnet handler om at børn og unge under 18 år hører under forældrenes ansvar og at vi som forældre har pligt til at drage omsorg for barnet og træffe afgørelser ud fra barnets interesser og behov. At børn har ret til omsorg og tryghed og skal behandles med respekt og at børn ikke må udsættes for krænkende behandling.
Der er i denne lov et punkt som handler om dødsfald. Hvis man har fælles forældremyndighed og den ene forældre dør, så forbliver forældremyndigheden hos den anden. Hvis barnet ikke bor hos den forældre, der stadig lever, kan en anden i forbindelse med dødsfaldet anmode om at få tillagt forældremyndigheden. Hensynet her vil altid være, hvad der skønnes bedst for barnet.
Man kan godt tilkendegive, hvem man efter ens død, mener bør have tillagt forældremyndigheden og I kan således godt skrive testamente, som man vil tage med i betragtning, når man vurderer, hvad der skal ske med jeres børn, hvis I pludselig ikke er her mere. Hvorvidt forældremyndigheden vil blive tildelt jeres forældre eller andre, vil afhænge helt at situationen og det være en vurdering der i DK foretages af statsamtet / Københavns Overpræsidium.
Det testamente I kan lave kaldes for et børnetestamente - det bruges som udtryk for jeres ønsker og man tager det med i den vurdering man laver, men mange ting kan spille ind og det er ikke nogen garanti for, at det bliver fuldstændig som I ønsker. Det anbefales at man, hvis man vælger at lave et børnetestamente, derfor beskriver så udførligt som muligt, hvorfor man vælger som man vælger. Altså giver tydelige begrundelser for, hvorfor I ønsker som I ønsker.
At lave et børnetestamente koster normalt mellem 2000-3500 kr og det laves af en advokat.
Jeg håber du kan bruge dette videre og skal sende et link i separat mail, så du kan se loven og se hvad der står :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske