Svar: Bøvseproblemer

11. maj 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Med den alder din datter har, vil det normalt ikke være et problem med bøvser, de fleste børn vil naturligt kunne bøvse i søvne, vil måske gylpe lidt i forbindelse dermed og derefter falde i søvn og sove roligt videre.

Nogle børn er bedre til at prutte end til at bøvse og børn der har svært ved at bøvse i forbindelse med et måltid, skal naturligt af med luften og når luften skal igennem maven og tarmene, ja så giver det nogle gange lidt ekstra mavekneb og derfor ekstra søvnuro... Igen er det dog mest de første måneder og ikke umiddelbart noget som generer børn i 7 måneders alderen ... :)

Det at jeres datter virker generet, kunne måske skyldes at hun har lidt mavesyre stående i spiserøret, som kører op og ned - hun lider måske lidt af refluks - det kan I prøve at tale med lægen om, det kunne være en forklaring.

Derudover så har du ganske ret i, at hun naturligt i forbindelse med gråd også kan græde og hikste så ulykkeligt at hun sluger luft, fordi hun naturligt er rigtigt ked af det. Og jeg bliver her nødt til at sige, at når du skriver "vi bruger for tiden en ...

Annonce

... del energi på søvntræning og vil helst ikke vænne hende til at få sin vilje med det samme" - så har børn på jeres datters alder ingen udspekulerede intentioner. Hun prøver ikke at styre jer, eller snyde jer. Hvis hun græder så har hun naturligt brug for trøst, hvis hun viser behov for at være i favn - så skal hun være i favn.

Når du skriver "Vi har diskuteret om hun kan ske simpelthen at suge luft ind – evt. ifm at hun skriger/brokker sig for at komme op." så ja - hun kan altså godt blive så ulykkelig at hun sluger luft og hun skriger/brokker sig ikke, hvis I tager hende op og reagerer på hendes behov for nærhed. Det kunne altså godt være at det hjalp, hvis I lod være med at lade hende græde så ulykkeligt ...! :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan prøve at amme hende i tvillingestillingen, hvor hun sidder lidt mere op, når hun dier. Du kan også prøve at lægge dig med hende og amme hende liggende - måden hun ammes på, den ammestilling du bruger kan godt have betydning for, hvor meget luft hun får ind, når hun spiser :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder