Svar: Bøvseproblemer
11. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Med den alder din datter har, vil det normalt ikke være et problem med bøvser, de fleste børn vil naturligt kunne bøvse i søvne, vil måske gylpe lidt i forbindelse dermed og derefter falde i søvn og sove roligt videre.
Nogle børn er bedre til at prutte end til at bøvse og børn der har svært ved at bøvse i forbindelse med et måltid, skal naturligt af med luften og når luften skal igennem maven og tarmene, ja så giver det nogle gange lidt ekstra mavekneb og derfor ekstra søvnuro... Igen er det dog mest de første måneder og ikke umiddelbart noget som generer børn i 7 måneders alderen ... :)
Det at jeres datter virker generet, kunne måske skyldes at hun har lidt mavesyre stående i spiserøret, som kører op og ned - hun lider måske lidt af refluks - det kan I prøve at tale med lægen om, det kunne være en forklaring.
Derudover så har du ganske ret i, at hun naturligt i forbindelse med gråd også kan græde og hikste så ulykkeligt at hun sluger luft, fordi hun naturligt er rigtigt ked af det. Og jeg bliver her nødt til at sige, at når du skriver "vi bruger for tiden en del energi på søvntræning og vil helst ikke vænne hende til at få sin vilje med det samme" - så har børn på jeres datters alder ingen udspekulerede intentioner. Hun prøver ikke at styre jer, eller snyde jer. Hvis hun græder så har hun naturligt brug for trøst, hvis hun viser behov for at være i favn - så skal hun være i favn.
Når du skriver "Vi har diskuteret om hun kan ske simpelthen at suge luft ind – evt. ifm at hun skriger/brokker sig for at komme op." så ja - hun kan altså godt blive så ulykkelig at hun sluger luft og hun skriger/brokker sig ikke, hvis I tager hende op og reagerer på hendes behov for nærhed. Det kunne altså godt være at det hjalp, hvis I lod være med at lade hende græde så ulykkeligt ...! :)
Du kan prøve at amme hende i tvillingestillingen, hvor hun sidder lidt mere op, når hun dier. Du kan også prøve at lægge dig med hende og amme hende liggende - måden hun ammes på, den ammestilling du bruger kan godt have betydning for, hvor meget luft hun får ind, når hun spiser :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske