Brev:
Bøvseproblemer
11. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Bøvseproblemer
Hej Helen
Vores datter er begyndt at døje med bøvser igen. De første mange måneder har de mange gange været skyld i at hun vågnede og græd, men jeg troede at hun var vokset fra dem for jeg synes det er lang tid siden der rigtigt har været nogle, men de sidste par uger er det flere gange sket at hun er vågnet – enten i barnevognen om dagen eller i sengen om aftenen – og haft en bøvs.
For at komplicere det yderligere har hun skreget, men på en meget temperamentsfuld måde, hvor vi flere gange har troet hun ”bare” var sur og prøvet at berolige hende for vi bruger for tiden en del energi på søvntræning og vil helst ikke vænne hende til at få sin vilje med det samme og når vi så til sidst har opgivet og har taget hende op så kom der en bøvs. Så får man dårlig samvittighed!
Mit spørgsmål er så om man generelt set gøre noget for at undgå problemer med bøvser? Jeg har overvejet om det er fordi hun er for træt når hun bliver ammet i søvn, så hun sutter mere intenst og får mere luft med. Men jeg har også oplevet at der var en bøvs en gang hvor hun ikke var ammet umiddelbart inden. Vi har diskuteret om hun kan ske simpelthen at suge luft ind – evt. ifm at hun skriger/brokker sig for at komme op. Eller om det er mest sandsynligt at det er pga bøvsen hun brokker sig.
Om aftenen kan jeg kun lægge hende når jeg har ammet hende i søvn, så hvis jeg skal have hende over skulderen inden jeg lægger hende vækker jeg hende bare og må starte forfra. Men jeg er heller ikke sikker på at det ville være nok for jeg prøver at bøvse hende af ved at klappe hende på ryggen inden jeg lægger hende i barnevognen om dagen, men der er det altså ikke altid nok.
Håber du har et godt råd!