Svar: Solcreme - 3 mdr.
5. maj 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Julie
Som udgangspunkt skal små børn være i skyggen og dermed ikke udsættes for direkte sol. Ved vand, i sand osv. kan der dog godt være refleksion af solens stråler og man kan derfor godt få for meget sol, selvom man opholder sig i skyggen eller under en solskærm. Derfor vil det i sådanne tilfælde være nødvendigt med solcreme og beskyttende tøj.
I det daglige, hvor du går rundt med din dreng og mest opholder jer indendøre eller hvor han sover i sin barnevogn under kalechen og vognen står i skyggen, så behøver du ikke bruge solcreme. Der er som du skriver en masse kemi i cremer, så det er også vigtigt ikke bare at smøre ham uhæmmet. Men udsættes han for direkte sol, så er cremen nødvendigt.
Det er langt bedre at smøre børn ind i solcreme, end at risikere at de får en solskoldning - også selvom de er under 1 år gamle. Derudover skal han naturligvis beskyttes af en sommerhat, langærmede bluser, bukser osv. så hans bare hud ikke eksponeres unødigt for solens stråler. Kommer han på arm, er i bæresele eller lignende og du ikke kan undgå at solen rammer ham, bør han smøres ind.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske