Svar: Sko indenfor og udenfor ?
16. april 2011
Alder:
13 mdr.
Kære C
Til de mindste børn, som begynder at rejse sig ved tingene og gå lidt rundt ved møblerne, er det vigtigt med sko der har skridsikre såler - det vil ofte være ruskindssåler og der er her tale om små skindsko, sutsko eller kravlesko, som sikrer at barnet ikke glider på gulvet. Det man også kalder for en "prewalker".
Når barnet bliver større og begynder at gå mere omkring, går rundt udenfor, leger i sandkasse, går på græsset osv., så er der behov for rigtige sko. Det vil sige sko med vandtætte såler og dermed også sko, som naturligt bliver lidt hårdere i sålen - men som dog stadig skal kunne bøjes forholdsvis let mellem tommel og pegefinger.
I har købt både sandaler og sko til udendørs brug og umiddelbart lyder det fint - man kan jo også købe sig fattig i sko! En skindsutsko ala bobux vil være fint til indendørs brug. Den har ruskindsål så han kan stå fast og giver samtidig fødderne mulighed for at bevæge sig frit - men også bare fødder kan være en mulighed, når det bliver varmere i vejret.
Jeg synes ikke jeres dreng behøver at have noget på fødderne hele tiden - sko er vigtige for at støtte og sikre ham, når han begynder at gå mere og mere rundt - men det er også vigtigt at fødderne får luft og at hans tæer får mulighed for fri bevægelse i løbet af dagen. Mon ikke også at hans sandaler kan bruges indendøre, hvis det kommer dertil ...
De sko man vælger, når han går - som f.eks. sandaler og rigtig sko som I har købt - bør have fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor at barnet risikerer at glide frem i den. Samtidig skal skoen dog være så bred, at der er plads til tæerne og hele fodens bredde. Det er altså vigtigt at fod og sko passer sammen, hvis foden glider i skoen er barnet nødt til at krumme tæerne for at holde fast.
Derfor er det generelt en god idé at vælge sko med snørebånd eller velcrolukning, så man har mulighed for at stramme skoen fast om foden, så den netop sidder godt. Skoen må derudover ikke veje for meget, barnet skal let kunne løfte sine fødder.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske