Svar: Tandbørstning inden sengetid
10. april 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Tænderne bør i princippet blive børstet efter barnet har fået mælk, fordi mælkesukkeret kan påvirke tænderne ... Men der er jo flere hensyn end 'bare tænderne' at tage - det er f.eks. også vigtigt at jeres datter forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart og at selve putteseancen bliver så god som mulig.
Samtidig er jeres datters behov for mælk naturligt stadig højt og de fleste børn vil i hendes alder, have behov for mælk både aften, sen aften og tidlig morgen. Det er hensigtsmæssigt at mælkeindtaget ligger netop på ydertidspunkterne for at give plads til anden og mere sufficient mad, så hun vil altså under alle omstændigheder skulle have mælk under sin nattesøvn - og man kan jo ikke børste tænder på børn om natten :)
Men ja - i princippet er det godt at mælken gives før tænderne børstes ... Det er også på grund af nat-mælk at de fleste tandlæger som jeg har talt med siger, at det er rigtig godt, hvis børn får sent tænder, fordi de så netop ikke udsættes for mælkesukkeret om natten. Får man først tænder, når man er 1 år, skal man jo ikke længere ammes om natten ... de fleste børn får dog tænder allerede omkring 6 måneder, og så må det være sådan :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske