Svar: Rengøring af sutter - 3 mdr.
4. april 2011
Alder:
3 mdr.
Kære K
Det anbefales normalt at være meget opmærksom på rengøring af flasker og sutter. I mælkerester kan der sidde mange bakterier og derfor er det vigtigt at få fjernet alle rester af mælk.
Det anbefales at man skyller flasker og sutter med rent koldt vand, lige når barnet har spist og efterfølgende gnider sutterne med salt, så de slimede mælkerester kommer væk.
Herefter vaskes sutter og flasker godt med opvaskemiddel og skylles. Vær opmærksom på skruegangene på flasken og brug en flaskerenser til at rense op i bunden. Til sidst koges sutter og flasker i rent vand, 2-3 minutter.
Sutteflasker kan også kommes i opvaskemaskine, og det anbefales her at man skolder dem med rent vand efterfølgende, for at fjerne evt. sæberester.
Sutteflasker kan også renses i en flaskesterilisator, beregnet til formålet og her følges brugsanvisningen der følger med sterilisatoren.
De almindelige narresutter som børn bruger, vil ofte blive rene ved at man ca 1 gang i døgnet, koger dem et par minutter i kogende vand. Herefter opbevares de i en ren æske. I løbet af dagen, hvor barnet bruger sin sut og den måske falder på gulvet eller lignende, så renses sutten i koldt vand fra hanen. Det anbefales ikke at man putter sutten i sin egen mund, for at rense den - det giver barnet vores mundbakterie i munden ...
Jeg har ikke hørt om at man skal bruge specielle desinfektionsmidler til rensning af sutter ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske