Svar: Tør hud, arp
16. marts 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Mor
Du skal for det første sikre dig at det er arp, din dreng har. Arp ses som fedtede gule lidt tykke skæl, der sidder som et helt tykt lag i hårbunden. Arp kan også brede sig, det kan sidde ned i panden og sidde i barnets øjenbryn.
Det kan naturligvis ikke udelukkes at din dreng har arp, det får mange børn, men han kan også have eksem eller lide af tør hovedbund og det er vigtigt at få afklaret, hvad det er han har - jeres læge kan se på det, næste gang han skal til undersøgelse :) Arp ses som sagt som fedtede skæl, hvor tør hud vil give skæl der virker mere som tørre flager og huden kan virke til næsten at sprække.
Nogle børn har også eksem i hovedbunden og hvis det er tilfældet skal de behandles med en specielcreme og evt. en speciel shampoo. Lider han af tør hud, så vil man normalt anbefale kun at vaske håret i vand og kun en gang imellem, når det virkelig er nødvendigt bruge shampoo.
Men, hvis det er arp din dreng har, så vil skællene som udgangspunkt virke fedtede. Det anbefales her at man smører hovedbunden ind i olie, lader det sidde i håret under en hue et par timer eller evt. natten over, så arp-skællene bliver godt opblødte og så vaskes hår og hovedbund rigtig godt med en mild uparfumeret sæbe. Hår og hovedbund redes grundigt igennem med en tættekam og der redes mod håret retning, så håret løftes og skællene kan fjernes.
Når alle skæl er fjernet, så er det vigtigt at holde gang i blodcirkulationen i barnets hovedbund. Dette gøres ved at rede barnets hår dagligt med tættekam, men også gerne med en blød babybørste, hvor man kan redde i cirkler, så hovedbunden masseres. Det er også en god idé at massere og nusse barnet i hovedbundet i løbet af dagen, f.eks. i forbindelse med at du giver mælk eller sidder og pludrer med din dreng.
Man kan købe speciel arp-creme (Mellissa), som jeg ved at mange forældre er glade for. Den creme er for flere år siden dumpet i test, fordi den indeholdt forskellige stoffer som ikke var deklareret, jeg tør ikke sige, hvordan det ser ud i dag ...
Alternativet til creme og olie kan nogle gange være at vaske barnets hovedbund og hår med en flydende mild og uparfumeret sæbe. Det kan være Vivag babysæbe eller f.eks. Lactacyd uden parfume. Tag en skumklud eller lille skumsvamp og vask hovedbunden med lunt vand og sæbe i små cirkelbevægelser, rundt og rundt, så der rigtig bliver sat gang i blodomløbet i hovedmunden og arp-skællene løsnes.
Problemet med olie synes jeg nogle gange kan være at det ligesom lukker af, danner en hinde og det kan nogle gange gøre det værre. Hvor sæben giver mulighed for at der kommer luft til. Man skal naturligvis altid sikre sig at få sæben vasket godt ud af håret igen.
Man skal naturligvis altid være forsigtig, når man forsøger at fjerne arp i hovedbunden på barnet, det er vigtigt at man ikke kommer til at kradse barnet - går der hul er der infektionsrisiko og sårdannelse osv. hvilket barnet naturligvis ikke skal udsættes for.
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående, det har ikke noget med hans indtag af mme at gøre - og hvis det ikke lykkes dig at få bugt med arpen, så drøft det som sagt med jeres læge, så I kan få konstateret om der er tale om arp, eller evt. noget andet, som derfor kræver anden behandling.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske