Svar: Tør hud, arp

16. marts 2011

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Du skal for det første sikre dig at det er arp, din dreng har. Arp ses som fedtede gule lidt tykke skæl, der sidder som et helt tykt lag i hårbunden. Arp kan også brede sig, det kan sidde ned i panden og sidde i barnets øjenbryn.

Det kan naturligvis ikke udelukkes at din dreng har arp, det får mange børn, men han kan også have eksem eller lide af tør hovedbund og det er vigtigt at få afklaret, hvad det er han har - jeres læge kan se på det, næste gang han skal til undersøgelse :) Arp ses som sagt som fedtede skæl, hvor tør hud vil give skæl der virker mere som tørre flager og huden kan virke til næsten at sprække.

Nogle børn har også eksem i hovedbunden og hvis det er tilfældet skal de behandles med en specielcreme og evt. en speciel shampoo. Lider han af tør hud, så vil man normalt anbefale kun at vaske håret i vand og kun en gang imellem, når det virkelig er nødvendigt bruge shampoo.

Men, hvis det er arp din dreng har, så vil skællene som udgangspunkt virke fedtede. Det anbefales her at man smører hovedbunden ind i olie, lader det sidde i håret under en hue et par timer eller evt. natten over, så arp-skællene bliver godt opblødte og så vaskes hår og hovedbund rigtig godt med en mild uparfumeret sæbe. Hår og hovedbund redes grundigt igennem med en tættekam og der redes mod håret retning, så håret løftes og skællene kan fjernes.

Når alle skæl er fjernet, så er det vigtigt at holde gang i blodcirkulationen i barnets hovedbund. Dette gøres ved at rede barnets hår dagligt med tættekam, men også gerne med en blød babybørste, hvor man kan redde i cirkler, så hovedbunden masseres. Det er også en god ...

Annonce

... idé at massere og nusse barnet i hovedbundet i løbet af dagen, f.eks. i forbindelse med at du giver mælk eller sidder og pludrer med din dreng.

Man kan købe speciel arp-creme (Mellissa), som jeg ved at mange forældre er glade for. Den creme er for flere år siden dumpet i test, fordi den indeholdt forskellige stoffer som ikke var deklareret, jeg tør ikke sige, hvordan det ser ud i dag ...

Alternativet til creme og olie kan nogle gange være at vaske barnets hovedbund og hår med en flydende mild og uparfumeret sæbe. Det kan være Vivag babysæbe eller f.eks. Lactacyd uden parfume. Tag en skumklud eller lille skumsvamp og vask hovedbunden med lunt vand og sæbe i små cirkelbevægelser, rundt og rundt, så der rigtig bliver sat gang i blodomløbet i hovedmunden og arp-skællene løsnes.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Problemet med olie synes jeg nogle gange kan være at det ligesom lukker af, danner en hinde og det kan nogle gange gøre det værre. Hvor sæben giver mulighed for at der kommer luft til. Man skal naturligvis altid sikre sig at få sæben vasket godt ud af håret igen.

Man skal naturligvis altid være forsigtig, når man forsøger at fjerne arp i hovedbunden på barnet, det er vigtigt at man ikke kommer til at kradse barnet - går der hul er der infektionsrisiko og sårdannelse osv. hvilket barnet naturligvis ikke skal udsættes for.

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående, det har ikke noget med hans indtag af mme at gøre - og hvis det ikke lykkes dig at få bugt med arpen, så drøft det som sagt med jeres læge, så I kan få konstateret om der er tale om arp, eller evt. noget andet, som derfor kræver anden behandling.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge