Svar: Dagplejeskift - 19 mdr.

14. marts 2011

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Sanne

Hvad der er bedst for Marie kan kun du vurdere og der er mange faktorer som spiller ind. Jeg kan godt forstå du synes det er svært.

Måske skulle du lave en liste med fordele og ulemper ved henholdsvis den danske og den tyske dagpleje og så se hvordan listerne ender ud. At sætte tingene helt konkret op mod hinanden, kan nogle gange give et bedre indtryk af, hvad der er bedst.

Dagplejesystemet er naturligt lidt mere følsomt i forbindelse med sygdom, i forhold til vuggestue. Man kan sige at bliver dagplejer syg, så skal børnene jo til gæstedagplejer i stedet og i DK vil det naturligt være en dagplejer, som børnene normalt møder i legestuen. I en vuggestue, kan børnene møde ind samme sted, uanset om pædagogen er rask eller syg.

Tilgengæld kan fleksibiliteten måske være større i dagpleje, fordi man er hjemme privat. Her tænker jeg f.eks. på det med at sove ude i barnevogn eller inde i en gæsteseng. Det ville undre mig meget, om ikke den danske dagplejer ville lade jeres datter sove inde som hun er vant til, hvis det med barnevognen bare ikke virker. Det kan også være at dagplejer lærer jeres datter at sove ude - vi går jo sommeren og den lyse tid i møde, så det bliver på den måde også lettere at lære hende at sove ude :)

Med hensyn til sproget, så vil jeg gå ud fra at man, når man bor i grænselandet, og det uanset om det er på den danske eller tyske side, vil kunne begge sprog. Derfor kunne jeg ikke forestille mig at sproget ville blive et problem. Du plejer jo også at tale dansk til din datter, selvom hun blander sprogene når hun taler til dig, så hun kender det danske og dagplejer vil jo tale ...

Annonce

... ligesom mor plejer ... Det vigtigste for Marie må være at hun føler sig forstået og mødt, når hun taler, så hun har lyst til fortsat at tale og kommunikere :)

Ulempen ved at skulle starte i en dansk dagpleje kan være at hun jo skal bruge tid på at omstille sig. Det vil være nye børn, nye voksne, nye rutiner, regler, lyde osv. og det skal hun naturligvis lige vænne sig til. Måske går det super godt, måske bliver det hårdt for hende at skifte - det kan du ikke vide, før hun starter. Usikkerheden er jo altid, man ved hvad man har, men ikke hvad man får - det oplever man først, når man står midt i det ... :)

En af fordelene ved at skulle starte i dansk dagpleje, er måske at det danske sprog bliver styrket. Så hun bliver mere tosproglig og taler begge sprog lige godt. Udover færre børn i gruppen, opdragelse efter dansk mentalitet osv. som jo tiltaler dig :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

At hun skal skifte til børnehave om 1 år ... det vil hun jo skulle under alle omstændigheder og man skal naturligvis overveje om det er værd at give et skift nu for så at lade hende skifte igen. Modsat, så kan det at hun skifter til dansk dagplejer og får styrket sit danske sprog, måske netop styrke hende i forhold til at det jo også er en dansk børnehave hun skal i ...

I har allerede taget en beslutning om at hun skal flytte. I har ansøgt og fået en plads fra 1. maj og det lyder som et dejligt sted, hun skal være. Jeg synes umiddelbart at I skal holde fast i den beslutning, for der må være god grund til at I har valgt at søge noget andet og fra start ment at det ville være bedre.

Lidt tanker fra mig, håber du kan bruge det lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor