Svar: Flytning - 3 år, 3 mdr.

6. marts 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lisa

Det lyder dejligt at I både har solgt og købt nyt hus, det kan være svært at få til at gå op ... Så det er rigtig dejligt og det lyder også som om at I glæder jer og har fundet et dejligt sted at bo. Men det er naturligvis jeres beslutning som voksne og derfor er det også helt relevant at du nu tænker på, hvordan det kan påvirke jeres datter.

Som voksne har vi den fordel at vi kan fokusere på en masse ydre rammer, som børn ikke kan. Vi kan medtænke husets størrelse, rum fordeling, have osv. men vi kan også medtænke lokalitet, om vi synes det ligger godt i forhold til skov, skoler, indkøb, offentlige transportmidler osv. som vi naturligt sætter pris på.

Jeres datter vil naturligt ikke kunne se disse ting, hun vil ikke som jer kunne se flytningen i et større perspektiv. Det der har betydning for hende, er det nære og især de ting hun kan føle at hun kommer til at miste.

Derfor er det en rigtig god idé at tale med hende om det meget konkrete, om at hun f.eks. får et nyt værelse, men at hun skal have sin seng og sit legetøj med. Det er en god idé at tale med hende om at hun skal være i en ny børnehave, men at I en gang imellem kan sende et brev til den gamle børnehave eller veninden derfra, hvis hun har lyst til det.

Hun er stadig så lille, at det vil være svært for hende at forholde sig til flytningen, det er for abstrakt og vil give en masse uro. Derfor skal I ikke informere hende for tidligt. Samtidig er det dog også ganske fornuftigt at tage hende med ud i det nye hus, så hun kan se det, når I har overtaget det og skal igang med at sætte i stand og gøre klar. Det at komme i huset, prøve at være der, se hvor hun skal have værelse osv. kan gøre det hele mere konkret for hende. Besøg gerne huset flere gange, så det bliver velkendt for hende, og dermed også mere trygt.

I kan i denne periode også køre en tur forbi den nye børnehave og tale med hende om at der kan hun komme til at gå. Ikke presse på, ikke gå ind og kigge med det samme, bare lige fortælle det ganske kort og tale positivt omkring det.

Det er vigtigt at hun føler sig tryg ved flytningen og det har derfor stor betydning at I er positive, glade og har fokus på de gode ting, selvom I naturligvis også skal anerkende, at hun kan være utryg og urolig for de ting hun føler hun mister. Hun vil ...

Annonce

... sandsynligvis ikke tænke "mon der er nogen som vil lege med mig det nye sted", hun vil snarere tænke "så ser jeg aldrig min gamle børnehave igen".

Du skal også være forberedt på, at når I taler om det nye hus, flytning osv. så vil hun ofte kun tale kort om det og så gå videre til noget andet - og det er okay. Det er vigtigt at lade det passere og så må du i stedet lytte og svare, når hun så selv stiller spørgsmål omkring det og virker parat til lige at ville vende det lidt.

Hvis hun skal have eget værelse, så lad hende selv være med til at bestemme hvordan det skal være. Hvad farve hun f.eks. gerne vil have på væggen, så hun på den måde føler at hun er med i processen og at det ikke er jer, der tager alle beslutninger.

De fleste børn vil trives med flytningen hvis forældrene gør det. Børn spejler sig jo i deres forældre og hvis I er glade, harmoniske og ikke stresser for meget rundt, så vil jeres datter spejle sig i dette og naturligt også mærke forventningens glæde mere.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Trygheden skabes især sammen med jer og hun har det godt, når blot hun er sammen med jer. Men også de vanlige ting, det der betyder meget for hende, er det ofte vigtigt at pointere naturligvis skal med. Så dukkevognen og yndlingsdukken skal naturligvis også bo i huset.

Med hensyn til skift af institution, så synes jeg I skal skifte med det samme, som det nu kan lade sig gøre i forhold til regler, mulighed for plads osv. Det er okay at skift til nyt hus og ny institution sker samtidigt. Det er dog en rigtig god idé at I forsøger at give hende så lang en indkøring som muligt, for alt vil være nyt for jeres datter og hun vil blive meget træt og kan også blive lidt stresset af det hele. Derfor også mere pylret, ked af det og generelt virke til at mangle overskud ...

At tage det i to omgange tænker jeg dog kun vil forlænge stressperioden, først skal hun vænne sig til at flytte og bagefter til at skifte institution ...

Når I skal pakke ned, så forklar hende, at tingene kommer med det nye sted hen og at hendes ting ikke bliver smidt ud. Sørg for at hun har sine kendte ting hos sig og at det er det sidste der pakkes væk. Og den dag hvor I skal flytte - hvis det er for stressende for hende, så få hende passet af nogen den dag, så hun ikke føler sig til overs, fordi I har travlt :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor